APSK05035U Valgfag: Arbejds- og organisationspsykologi - forelæsningsrække

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Elective course: Work and Organizational Psychology - lecture series

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
75 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Arbejds- og organisationspsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering samt udredning, intervention og evaluering i forhold til de organisatoriske, gruppemæssige og individuelle krav og muligheder, der eksisterer, når man som individ eller gruppe skal mestre organisationens opgaver.

Formålet med undervisningen i Arbejds- og Organisationspsykologi er at give den studerende en videregående indføring i teori og praksisformer, der kan medvirke til at skabe viden dels om arbejdsforhold dels om gruppe - og organisationsformer samt ledelse, der fremmer såvel den individuelle som den organisatoriske kompetenceudvikling, performance og trivsel.

Modulets centrale temaer er forhold, som vedrører den enkelte medarbejder, som f.eks. forandring både i arbejdsopgaver og i organisationen, reorganisering, psykosocialt arbejdsmiljø, fleksibelt arbejde, ledelse, teamstruktur, trivsel, stress og konflikter. Den studerende vil blive i stand til at fortolke og formidle resultater fra arbejds- og organisationspsykologisk udredning og intervention i forhold til ansatte og ledelse samt at identificere, vurdere, anvende og udvikle metoder til forebyggelse af og indgriben i arbejds- og organisationspsykologiske problemer. Den studerende vil tillige kunne anvende evalueringsmetoder til vurdering af arbejds- og organisationspsykologisk intervention. Andre centrale emner, der vil indgå i undervisningen, er etiske problemstillinger i relation til forskellige forståelsesmåder og interventionsformer i den konkrete praksis samt juridiske forhold vedrørende arbejdet med intervention og evaluering.

Modulet vil introducere videregående teori, begreber, metoder og empirisk forskning illustreret med casemateriale, således at praksis analyseres i et teoretisk perspektiv.

Målbeskrivelser

Den studerende kan ved afslutning af forelæsningsrækken:

  • Redegøre sammenhængende for udvalgte arbejds- og organisationspsykologiske begreber, teorier og empiri, der er relevante til at belyse en given problemstilling.
  • Beskrive ligheder og forskelle mellem relevante teorier, begreber, empiri og interventionsformer
Undervisningen består af forelæsninger (eksemplarisk udsnit af fagområdets teorier, metoder og interventionsformer inden for arbejds- og organisationspsykologiske temaer)

-Forelæsningerne sikrer en bred introduktion til feltet. Her forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalinger samt evt. læsevejledninger angives i semesterets forelæsningsplan.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 12
  • I alt
  • 12
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
Besvarelsen af hvert enkelt spørgsmål må være på ca. ½ side.
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Link til eksamensplan
Reeksamen
November/April????
Kriterier for bedømmelse