APSK05025U Professionel psykologisk færdighedstræning

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Professional Communication training

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Professionelle samtaler udgør en væsentlig del af psykologers arbejde, f.eks. i form af vurderings- og udredningssamtaler, rekrutteringssamtaler og udviklings- og coachingsamtaler, terapeutiske samtaler mv. Træning af samtalekompetence er således et centralt element i psykologuddannelsen.

Formålet med modulet er at introducere den studerende til psykologisk-teoretiske perspektiver på professionel samtale og forskellige konkrete samtale-teknikker og -redskaber, samt at give den studerende mulighed for at træne de færdigheder, der er nødvendige for som psykolog at kunne indgå i en professionel samtale med klienter. Indholdsmæssigt vil modulet beskæftige sig med: Etablering af kontakt, samtaleproces og indholdsstyring samt samtaleevaluering. Endvidere arbejdes der med opmærksomhed og opmærksomhedsdistribution og observation, forståelse og tolkning. Endelig arbejdes der med klientmodeller i teori og gennem praktiske øvelser.

Målbeskrivelser

Gennem deltagelse i modulets aktiviteter demonstrerer den studerende forståelse af den professionelle samtales grundlæggende træk, forløb og processer samt en gradvist øget professionel samtalekompetence, således at den studerende ved modulets afslutning kan:

  • Redegøre for faser, forløb og processer i den professionelle samtale.
  • Redegøre for psykologens rolle(r) i den professionelle samtale.
  • Gennemføre en professionel samtalesituation.
  • Analysere andres professionelle samtaler på basis af observation.
  • Reflektere over egen rolle i professionel samtale og selv-korrigere adfærd og teknik på basis af refleksion.
  • Redegøre for klientproblematikker på basis af klientsamtaler.
  • Give professionel feedback på andres samtaleteknik.
Ingen særlige.
Undervisningen er organiseret som et aktivt træningsrum, hvor studerende gennem personligt involverende lærings- og arbejdsformer vil få mulighed for at træne egne samtalekompetencer samt evnen til at analysere og reflektere professionelt over andres og egen samtalepraksis. Lærings- og arbejdsformer kan f.eks. være: individuelle og kollektive øvelser, rollespil, samtale-/procesanalyser, refleksioner over egen samtalestil, mv.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Mindst 75% fremmøde i undervisningen samt aktiv deltagelse.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse