APSK05018U Social udviklings- og integrationspsykologi - Praksishold
Community Psychology - Practical training
Fagområdet Social udviklings- og integrationspsykologi (SUI) beskæftiger sig overordnet med psykologisk intervention i sociale og kulturelle relationer. Et centralt emne er forholdet mellem den enkeltes udvikling af personlighed og sociale og kulturelle forhold. I modulet introduceres klassifikations- og dokumentationssystemer, deres fremstilling, håndtering og betydning for udredning og intervention, som de fremtræder i psykosociale og pædagogiske interventioner, samt evalueringstrategier- og principper for kvalitetsudvikling af sociale, kulturelle og personlige processer, metoder og procedurer. Endelig behandles psykologens funktion i institutionelle, sociale og kulturelle processer herunder etiske forholdemåder, som forskellige forståelses- og interventionsformer fordrer i den konkrete praksis, samt juridiske forhold vedrørende arbejde med klient/brugere.
Formålet med undervisningen i Social udviklings- og integrationspsykologi er at give den studerende en videregående indføring i teori og praksisformer, der kan medvirke til at skabe viden om individets udvikling og integration på grundlag af sociale, kulturelle og samfundsmæssige betingelser og muligheder.
Modulet vil introducere videregående teori, begreber, metoder og empirisk forskning illustreret med casemateriale, således at praksis analyseres i et teoretisk perspektiv.
Under ovenstående ramme udbydes følgende praksishold:
Kurset udbydes kun i forårssemestret
Ved afslutning af fagelementet kan den studerende redegøre for og analysere udvalgte social udviklings- og integrationspsykologiske problemstillinger i forhold til interventionsformer og –forløb samt udrednings- og evalueringsmetoder, herunder
- Redegøre for udvalgte psykologiske problemstillinger ud fra direkte eller indirekte erfaringer med caseforløb /eksemplariske praktiske problemstillinger og social-, udviklings- og integrationspsykologiske teorier og interventionsmetoder samt udrednings- og evalueringsmetoder.
- Analysere direkte eller indirekte erfaringer med caseforløb/praktiske problemstillinger ud fra social udviklings- og integrationspsykologiske teorier og interventionsmetoder, samt udrednings- og evalueringsmetoder.
Endvidere: professionel psykologisk færdighedstræning (fagelement 361) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
På praksishold forventes den studerende at forberede sig i forhold til undervisningens læseplan, deltagelse i holdets diskussioner, evt. præsentere oplæg og lignende. Specifikke aktiviteter herudover fremgår af kursusudbuddet.
Praksishold i forårssemestret
- Kategori
- Timer
- Praksishold
- 36
- I alt
- 36
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringPRØVEFORM: Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen samt afsluttende skriftlig opgave, der med inddragelse af litteraturen reflekterer en i forhold til praksisholdet relevant problemstilling.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Max 5 siders fri skriftlig hjemmeopgave. - Krav til indstilling til eksamen
- Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Januar/juni
- Reeksamen
- Februar/August
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK05018U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- C (man 13-17 + ons 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ca. 20 studerende
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- David Brian Borup (11-69667b6e69336774777a754575787e33707a336970)