APSK05013U Neuro- og Informationspsykologi - Praksishold

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Neuropsychology and Applied Cognitive Psychology - Practical training

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Det overordnede formål med modulet er at give en bred indføring i forståelsen af sammenhænge mellem hjerne og adfærd (herunder kognition og emotioner), samt en mere detaljeret forståelse af disse sammenhænge indenfor seminarholdets og praksisholdets område. Klinisk neuropsykologi og Informationspsykologi behandler problemstillinger vedrørende udredning, intervention og evaluering i forhold til neuropsykologiske symptomer og syndromer, menneske-maskinsamspil og kognitive processer generelt. Her introduceres og diskuteres grundlæggende viden om neuropsykologi og kognitiv neuro-videnskab, herunder deres relation til neuro-anatomi. Endvidere introduceres og diskuteres viden om de vigtigste relevante forskningsmetoder, neuropsykologiske undersøgelsesmetoder, kognitiv modellering i forhold til praktiske opgaver, samt etiske problemstillinger ved neuropsykologisk arbejde.

Modulets centrale temaer er undersøgelse, rådgivning og behandling af voksne med erhvervede hjerneskader og degenerative hjernesygdomme og undersøgelse, rådgivning og behandling af børn med hjerneskade samt udviklings- og indlæringsforstyrrelser. Endvidere behandles neuropsykologi og neuropsykiatri, herunder det neurobiologiske grundlag ved psykiatriske lidelser, kognitiv neurovidenskab med fokus på forskningsmetode samt informationspsykologiske problemstillinger. Modulet vil introducere videregående teori, begreber, metoder og empirisk forskning illustreret med casemateriale, således at praksis analyseres i et teoretisk perspektiv.

 

Under ovenstående ramme udbydes følgende praksishold efterår 2014:

Praksishold 1 v/ Ida Unmack, Randi Starrfelt & Anders Gade 

Undervisningen er rettet mod at give de studerende praktiske færdigheder i undersøgelse (og behandling) af neuropsykologiske patienter, så de er forberedte til praktik. Elementerne vil omfatte:

  • Testøvelser (testbatterier      og enkelttests til undersøgelse af præmorbidt begavelsesniveau,      hukommelse, opmærksomhed, sprog, visuel perception, spatiale funktioner,      konstruktionelle færdigheder, styringsfunktioner, visuomotorisk tempo)
  • Gennemgang af      spørgeskemaer
  • Etiske og legale aspekter      ved klientarbejde, herunder gennemgang af regler for "god skik"      ved neuropsykologiske undersøgelser
  • Udfærdigelse af      undersøgelsesrapporter ("erklæringer")
  • Institutionsbesøg (f.eks.      Center for Hjerneskade)
  • Videoer med      patientundersøgelser
  • Kontakt med neuropsykolog      og overværelse af patientundersøgelser
Målbeskrivelser

Ved afslutning af fagelementet kan den studerende:

  • Redegøre for udvalgte neuro- og informationspsykologiske problemstillinger dels ud fra erfaringer med case forløb eller eksemplarisk praktisk neuro- og/eller informationspsykologisk materiale, dels ud fra teorier og udrednings- interventions-  og evalueringsmetoder.
  • Analysere direkte eller indirekte erfaringer med caseforløb, praktiske problemstillinger ud fra neuro- og/eller informationspsykologiske teorier og interventionsmetoder, samt udrednings- og evalueringsmetoder.
o Seminarhold (fagelement 332) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
o Endvidere: professionel psykologisk færdighedstræning (fagelement 361) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
- Ved Praksishold gennemføres forelæsninger, demonstrationer, øvelser (fx i testadministration), institutionsbesøg, individuelle kontakter til neuropsykologer med overværelse af og evt. deltagelse i patientundersøgelse samt udarbejdelse og fremlæggelse på holdet af superviseret skriftlig opgave over selvvalgt (godkendt) emne. Den studerende forventes at forberede sig gennem læsning af den til undervisningen meddelte litteratur, deltagelse i holdets diskussioner samt evt. præsentationer af oplæg eller lignende. Specifikke aktiviteter herudover fremgår af kursusudbuddet.
  • Kategori
  • Timer
  • Praksishold
  • 36
  • I alt
  • 36
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
PRØVEFORM: Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen samt afsluttende skriftlig opgave, der med inddragelse af litteraturen reflekterer en i forhold til praksisholdet relevant problemstilling.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Max 5 siders fri skriftlig hjemmeopgave.
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Januar/juni
Reeksamen
Februar/August
Kriterier for bedømmelse