APSK05003U Arbejds- og organisationspsykologi - Praksishold

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Work and Organizational Psychology - Practical training

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Arbejds- og organisationspsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering samt udredning, intervention og evaluering i forhold til de organisatoriske, gruppemæssige og individuelle krav og muligheder, der eksisterer, når man som individ eller gruppe skal mestre organisationens opgaver.

Formålet med undervisningen i Arbejds- og Organisationspsykologi er at give den studerende en videregående indføring i teori og praksisformer, der kan medvirke til at skabe viden dels om arbejdsforhold dels om gruppe - og organisationsformer samt ledelse, der fremmer såvel den individuelle som den organisatoriske kompetenceudvikling, performance og trivsel.

Modulets centrale temaer er forhold, som vedrører den enkelte medarbejder, som f.eks. forandring både i arbejdsopgaver og i organisationen, reorganisering, psykosocialt arbejdsmiljø, fleksibelt arbejde, ledelse, teamstruktur, trivsel, stress og konflikter. Den studerende vil blive i stand til at fortolke og formidle resultater fra arbejds- og organisationspsykologisk udredning og intervention i forhold til ansatte og ledelse samt at identificere, vurdere, anvende og udvikle metoder til forebyggelse af og indgriben i arbejds- og organisationspsykologiske problemer. Den studerende vil tillige kunne anvende evalueringsmetoder til vurdering af arbejds- og organisationspsykologisk intervention. Andre centrale emner, der vil indgå i undervisningen, er etiske problemstillinger i relation til forskellige forståelsesmåder og interventionsformer i den konkrete praksis samt juridiske forhold vedrørende arbejdet med intervention og evaluering.

Modulet vil introducere videregående teori, begreber, metoder og empirisk forskning illustreret med casemateriale, således at praksis analyseres i et teoretisk perspektiv.

Under ovenstående ramme udbydes følgende praksishold i efterårssemestret 2014

Praksishold 1 v/Camilla Raymond

"Psykologi i organisationer: Hvordan kan vi som psykologer anvende vores faglighed, så det skaber værdi i praksis?

Igennem undervisningsrækken vil vi med udgangspunkt i de psykologiske teorier og metoder undersøge, hvordan vi konkret kan omsætte vores psykologiske faglighed i en verden hvor opgaven er i centrum og der er fokus på resultatskabelse og bundlinje. Et centralt spørgsmål vil være "om psykologen kan tilføre feltet mere og andet end de gængse HRM teorier". Undervisningen vil inddrage de interesser der er blandt de studerende og vil med udgangspunkt i konkrete cases fra virkeligheden, give de studerende mulighed for at afprøve hvordan udvalgte teorier og metoder kan sættes i spil i en konkret situation. Vi vil blandt andet diskutere og reflektere over klassiske organisationspsykologiske begreber som; Forandring og forandringsprocesser, Individuel og kollektiv læring, Læring i organisationer samt kompetenceudvikling. Der vil også i undervisningen blive plads til at inddrage og reflektere over de metoder som konsulenter i dag benytter sig af.”

Undervisning på følgende datoer: 5/9, 12/9, 19/9, 26/9, 3/10, 10/10 og 24/10

Målbeskrivelser

Ved afslutning af fagelementet kan den studerende beskrive og analysere udvalgte arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger i forhold til interventionsformer og –forløb samt udrednings- og evalueringsmetoder, herunder:

  • Redegøre for udvalgte arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger ud fra direkte eller indirekte erfaringer med interventionsforløb, teoretisk begrundede interventionsformer, udrednings- og evalueringsmetoder.
  • Analysere direkte eller indirekte erfarede interventionsforløb ud fra arbejds- og

organisationspsykologiske teorier og interventionsformer, samt udrednings- og evalueringsmetoder.

 

o Seminarhold (fagelement 312) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
o Endvidere: professionel psykologisk færdighedstræning (fagelement 361) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
Undervisningen består af forelæsninger (eksemplarisk udsnit af fagområdets teorier, metoder og interventionsformer inden for arbejds- og organisationspsykologiske temaer) og seminarhold (dybtgående fokus på et centralt felt) og praksishold (analyser af cases/klientforløb på relevante teoretiske og metodiske grundlag).

- På praksishold forventes den studerende at forberede sig i forhold til undervisningens læseplan, deltagelse i holdets diskussioner, evt. præsentationer af oplæg og lignende. Specifikke aktiviteter herudover fremgår af kursusudbuddet.
  • Kategori
  • Timer
  • Praksishold
  • 35
  • I alt
  • 35
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
PRØVEFORM: Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen samt afsluttende skriftlig opgave, der med inddragelse af litteraturen reflekterer en i forhold til praksisholdet relevant problemstilling.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Max 5 siders fri skriftlig hjemmeopgave.
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Januar/juni
Reeksamen
Februar/August
Kriterier for bedømmelse