APSB11017U Bachelorprojekt

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Bachelor Thesis

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Psykologi 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Formålet med bachelorprojektet er, at den studerende selvstændigt kan anvende metoder, teori og empiri fra de øvrige fag på bacheloruddannelsen til en systematisk behandling af et selvvalgt emne. Bachelorprojektet fungerer dels som en integrerende afslutning på bacheloruddannelsen, dels som en introduktion til de akademiske krav på kandidatuddannelsen, især specialet. Indholdsmæssigt er bachelorprojektet en større selvstændig opgave, der behandler et psykologisk fænomen fra et eller (tværgående) flere af områderne personlighedspsykologi, socialpsykologi, udviklingspsykologi og kognitionspsykologi, eller en problemstilling fra den anvendte psykologi med udgangspunkt i metoder og teorier fra et eller flere af de nævnte grundfag. Bachelorprojektet kan også tage form af en almenpsykologisk opgave, der behandler grundlæggende problemstillinger i psykologien.

Under ovenstående ramme udbydes følgende bachelorprojekthold i forårssemestret 2015:

Hold 1 v/Jytte Bang
Undervisningen vil forme sig som en indføring i at skrive bachelorprojektet med vægt på de forskellige aspekter og krav der generelt er i forbindelse med skrivningen af en akademisk opgave samt de specifikke krav, der vedrører bachelorprojektet. Vi vil arbejde med, hvad et psykologisk fænomen er, hvad en teoretisk metode er og hvordan analyse, diskussion og argument kan bygges op. Vi vil endvidere se på nogle af de grundlæggende og almene temaer/grundproblemer i psykologien samt de teoretiske/begrebslige udfordringer, der er forbundet med dem. Vi vil endvidere også arbejde med opgaveemner, som holdets deltagere bringer op.

Hold 2 v/ Marie-Louise Reinholdt-Dunne og Janni Niclasen
Dette hold henvender sig hovedsagelig til jer med interesser indenfor de social- og udviklingspsykologiske områder, hvor jeres personlige engagement i forhold til valg af tema sættes i samspil med den videnskabelige opgave. I de forskellige undervisningsgange arbejder vi os i fællesskab gennem opgavens opbygning og indhold. Vi bevæger os gennem bacheloropgavens mange faser fra indledning, problemformulering, metode, analyse til diskussion og konklusion. Det er en god ide at skriveprocessen følger undervisningsforløbet sådan at jeres eget arbejde kan inddrages i forløbet. Undervisningen komplimenterer den individuelle vejledning og aktiv deltagelse forventes.

Hold 3 v. Katrine Zeuthen og Helmer Bøving Larsen
Dette hold henvender sig hovedsageligt til studerende med interesse for klinisk psykologi, udviklingspsykologi og personlighedspsykologi.  Den studerende opfordres til at finde et emne til sin bacheloropgave gennem en kritisk og bred undersøgelse af et fænomen, som den studerende oplever som relevant og aktuelt at engagere sig i, og som kan sættes i forhold til den videnskabelige opgave. Det kan være et almenpsykologisk fænomen som f.eks. seksualitet, køn, sprog eller barndom, eller det kan være et emne fra den anvendte psykologi som f.eks. traume, resiliens eller selvskade. Der lægges vægt på, at den studerende går kritisk og undersøgende til værks i sin tilgang til sit emne i den indledende fase af projektskrivningen for derefter at inddrage og anvende de psykologiske teorier, videnskabelige metoder og den tilhørende empiri, som den studerende har tilegnet sig og interesseret sig for. Analysen af det valgte emne kan suppleres med en diskussion af videnskabsteoretisk art.
Vi tager udgangspunkt i ”Vinden blæser på spørgsmål og svar. Om kritisk humanisme og universitetets opgave i dag”, en artikel af Birger Steen Nielsen.

Hold 4 v/ Jesper Mogensen og Hana Mala - Hjernens plasticitet og dens rolle i kognitiv funktion og dysfunktion
Hjernen er en foranderlig størrelse som responderer til opvækstmiljø, træning, daglige oplevelser og talrige andre faktorer relateret til miljø og anvendelse. På dette hold vil vi sætte fokus på hvordan de plastiske omorganiseringsprocesser på den ene side er afgørende for, at vi kan møde nye udfordringer succesfuldt. På den anden side kan hjernens dynamik og plasticitet også medvirke til udviklingen af dysfunktionelle tilstande og blive komponenter i udviklingen af neurologiske og psykiatriske sygdomme. Dette hold henvender sig til studerende, der ønsker at skrive om et psykologisk fænomen inden for kognitionspsykologi, neuropsykologi eller tilgrænsende kliniske og udviklingspsykopatologiske emner (f.eks. hjerneskade, ADHD, autisme, depression eller andre forstyrrelser med væsentlige neuropsykologiske elementer) med ovennævnte i sigte. Vores målsætning er at styrke forholdet mellem grundfagene i biologisk psykologi, neuropsykologi og kognitionspsykologi og de afsluttende dele af studiet via bacheloropgaven. Vi vil gennemgå den akademiske skriveproces og dens forskellige faser (problemafgrænsning, litteratursøgning, disponering af teksten osv.) og diskutere, hvad der karakteriserer ”den gode opgave” på dette niveau. Ligeledes vil vi diskutere balancen mellem teoretisk refleksion og empiriske undersøgelser og relationen mellem hjerneforskningen og psykologien. Gennem inddragelse af konkrete projekter som eksempler vil vi bestræbe at holdundervisningen kommer til at understøtte og supplere den individuelle vejledning af opgaverne.

Hold 5 v/ Vanessa Sonne-Ragans
Undervisningen på holdet sigter mod at deltagerne opnår erfaring med og viden om hvordan videnskabsteoretisk terminologi integreres i skriftlige opgaver. Konkret vil en række centrale  termer som; subjekt, objekt, ontologi og epistemologi blive gennemgået. Fokus er på at vise hvordan sådanne begreber på forskellig vis kan organisere udarbejdelsen af teoretiske opgaver eller teoretiske afsnit i empiriske opgaver. Udover anvendelsesperspektivet på videnskabsteorien, vil der blive fokuseret på at fremme deltagernes forståelse for generel akademisk opgave skrivning, udarbejdelse af en undersøgelses vinkel, den videnskabelige genre, herunder vil temaer som videnskabelige teorier, videnskabelige objekter, videnskabelige modeller etc. blive berørt. Den overordnede målsætning på holdet er at deltagerne får en lærerig skriveproces, der kan bruges fremadrettet og at de producerer et BA projekt de kan stå inde for, i forlængelse heraf, at alle opnår grundlæggende viden om den videnskabelige erkendelsesproces som den kommer til udtryk i videnskabelige opgaver. Undervisningen tager udgangspunkt i bogen Anvendt Videnskabsteori. Reflekteret teoribrug i videnskabelige opgaver. Samfundslitteratur. 2012.
OBS – Vejledning ved Vanessa Sonne-Ragans vil fortrinsvis foregå pr. mail og Skype. Vejledning i København vil ske i det omfang det er muligt for hende.

Målbeskrivelser

Ved afslutning af modulet kan den studerende:

  • Afgrænse et emneområde og formulere en problemstilling.
  • Udføre relevant litteratursøgning.
  • Beskrive og analysere problemstillingens psykologiske fænomen, herunder kunne anvende relevant teori og empiri fra litteraturen. Der kan eventuelt inddrages egen empiri.
  • Redegøre, analysere og diskutere i forhold til den formulerede problemstilling således, at der genereres en argumenteret fremstilling fra problemstilling til konklusion, som besvarer det eller de spørgsmål, problemstillingen omhandler.
  • Vurdere styrker og svagheder ved den teori og empiri, som er udvalgt til at belyse problemstillingen og kritisk reflektere over opgavens brug af materialet.
Det er en forudsætning for aflevering af bacheloropgaven, at den studerende har aflagt
minimum 120 ECTS på bacheloruddannelsen i Psykologi. Herunder anbefales det at følgende fagelementerne bestås forud for bachelorprojektet:
o Kognitionspsykologi
o Personlighedspsykologi
o Socialpsykologi
o Udviklingspsykologi
- Seminarholdene repræsenterer en diversitet og bredde af videnskabelige perspektiver og fag fra bacheloruddannelsen. Den studerende opfordres til at opsøge den bedst mulige kvalificering af sit bachelorprojekt. Seminarholdene omfatter undervisning og praktiske øvelser i skriveteknik, diskussioner af konkrete projekter og generelle diskussioner om bachelorprojektets form indenfor forskellige fagtraditioner.
- Vejledning af bachelorprojektet kan tage form af individuel eller gruppevejledning.

Holdundervisning 8 uger, med start uge 36 eller 6
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 16
  • I alt
  • 16
Point
20 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
o PRØVEFORM: Fri skriftlig hjemmeopgave.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4
o OMFANG: Omfanget af opgaven er max 25 sider ved 1 studerende, max 38 sider ved 2 studerende og max 44 sider ved 3 studerende.

Bachelorprojektet skal forsynes med et engelsk resumé på max 1 side. Resuméet indgår i bedømmelsen.
Krav til indstilling til eksamen
Emne og selvvalgt litteratur for bachelorprojektet skal godkendes af fagansvarlig lærer senest 1 måned inden aflevering.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Maj/juni
Reeksamen
August
Kriterier for bedømmelse