APSB11017U Bachelorprojekt
Bachelor Thesis
Formålet med bachelorprojektet er, at den studerende selvstændigt kan anvende metoder, teori og empiri fra de øvrige fag på bacheloruddannelsen til en systematisk behandling af et selvvalgt emne. Bachelorprojektet fungerer dels som en integrerende afslutning på bacheloruddannelsen, dels som en introduktion til de akademiske krav på kandidatuddannelsen, især specialet. Indholdsmæssigt er bachelorprojektet en større selvstændig opgave, der behandler et psykologisk fænomen fra et eller (tværgående) flere af områderne personlighedspsykologi, socialpsykologi, udviklingspsykologi og kognitionspsykologi, eller en problemstilling fra den anvendte psykologi med udgangspunkt i metoder og teorier fra et eller flere af de nævnte grundfag. Bachelorprojektet kan også tage form af en almenpsykologisk opgave, der behandler grundlæggende problemstillinger i psykologien.
Under ovenstående ramme udbydes følgende bachelorprojekthold i forårssemestret 2015:
Hold 1 v/Jytte Bang
Undervisningen vil forme sig som en indføring i at skrive
bachelorprojektet med vægt på de forskellige aspekter og krav der
generelt er i forbindelse med skrivningen af en akademisk opgave
samt de specifikke krav, der vedrører bachelorprojektet. Vi vil
arbejde med, hvad et psykologisk fænomen er, hvad en teoretisk
metode er og hvordan analyse, diskussion og argument kan bygges op.
Vi vil endvidere se på nogle af de grundlæggende og almene
temaer/grundproblemer i psykologien samt de teoretiske/begrebslige
udfordringer, der er forbundet med dem. Vi vil endvidere også
arbejde med opgaveemner, som holdets deltagere bringer op.
Hold 2 v/ Marie-Louise Reinholdt-Dunne og Janni
Niclasen
Dette hold henvender sig hovedsagelig til jer med interesser
indenfor de social- og udviklingspsykologiske områder, hvor jeres
personlige engagement i forhold til valg af tema sættes i samspil
med den videnskabelige opgave. I de forskellige undervisningsgange
arbejder vi os i fællesskab gennem opgavens opbygning og indhold.
Vi bevæger os gennem bacheloropgavens mange faser fra indledning,
problemformulering, metode, analyse til diskussion og konklusion.
Det er en god ide at skriveprocessen følger undervisningsforløbet
sådan at jeres eget arbejde kan inddrages i forløbet.
Undervisningen komplimenterer den individuelle vejledning og aktiv
deltagelse forventes.
Hold 3 v. Katrine Zeuthen og Helmer Bøving
Larsen
Dette hold henvender sig hovedsageligt til studerende med interesse
for klinisk psykologi, udviklingspsykologi og
personlighedspsykologi. Den studerende opfordres til at finde
et emne til sin bacheloropgave gennem en kritisk og bred
undersøgelse af et fænomen, som den studerende oplever som relevant
og aktuelt at engagere sig i, og som kan sættes i forhold til den
videnskabelige opgave. Det kan være et almenpsykologisk fænomen som
f.eks. seksualitet, køn, sprog eller barndom, eller det kan være et
emne fra den anvendte psykologi som f.eks. traume, resiliens eller
selvskade. Der lægges vægt på, at den studerende går kritisk og
undersøgende til værks i sin tilgang til sit emne i den indledende
fase af projektskrivningen for derefter at inddrage og anvende de
psykologiske teorier, videnskabelige metoder og den tilhørende
empiri, som den studerende har tilegnet sig og interesseret sig
for. Analysen af det valgte emne kan suppleres med en diskussion af
videnskabsteoretisk art.
Vi tager udgangspunkt i ”Vinden blæser på spørgsmål og svar. Om
kritisk humanisme og universitetets opgave i dag”, en artikel af
Birger Steen Nielsen.
Hold 4 v/ Jesper Mogensen og Hana Mala - Hjernens
plasticitet og dens rolle i kognitiv funktion og
dysfunktion
Hjernen er en foranderlig størrelse som responderer til
opvækstmiljø, træning, daglige oplevelser og talrige andre faktorer
relateret til miljø og anvendelse. På dette hold vil vi sætte fokus
på hvordan de plastiske omorganiseringsprocesser på den ene side er
afgørende for, at vi kan møde nye udfordringer succesfuldt. På den
anden side kan hjernens dynamik og plasticitet også medvirke til
udviklingen af dysfunktionelle tilstande og blive komponenter i
udviklingen af neurologiske og psykiatriske sygdomme. Dette hold
henvender sig til studerende, der ønsker at skrive om et
psykologisk fænomen inden for kognitionspsykologi, neuropsykologi
eller tilgrænsende kliniske og udviklingspsykopatologiske emner
(f.eks. hjerneskade, ADHD, autisme, depression eller andre
forstyrrelser med væsentlige neuropsykologiske elementer) med
ovennævnte i sigte. Vores målsætning er at styrke forholdet mellem
grundfagene i biologisk psykologi, neuropsykologi og
kognitionspsykologi og de afsluttende dele af studiet via
bacheloropgaven. Vi vil gennemgå den akademiske skriveproces og
dens forskellige faser (problemafgrænsning, litteratursøgning,
disponering af teksten osv.) og diskutere, hvad der karakteriserer
”den gode opgave” på dette niveau. Ligeledes vil vi diskutere
balancen mellem teoretisk refleksion og empiriske undersøgelser og
relationen mellem hjerneforskningen og psykologien. Gennem
inddragelse af konkrete projekter som eksempler vil vi bestræbe at
holdundervisningen kommer til at understøtte og supplere den
individuelle vejledning af opgaverne.
Hold 5 v/ Vanessa Sonne-Ragans
Undervisningen på holdet sigter mod at deltagerne opnår erfaring
med og viden om hvordan videnskabsteoretisk terminologi integreres
i skriftlige opgaver. Konkret vil en række centrale termer
som; subjekt, objekt, ontologi og epistemologi blive gennemgået.
Fokus er på at vise hvordan sådanne begreber på forskellig vis kan
organisere udarbejdelsen af teoretiske opgaver eller teoretiske
afsnit i empiriske opgaver. Udover anvendelsesperspektivet på
videnskabsteorien, vil der blive fokuseret på at fremme deltagernes
forståelse for generel akademisk opgave skrivning, udarbejdelse af
en undersøgelses vinkel, den videnskabelige genre, herunder vil
temaer som videnskabelige teorier, videnskabelige objekter,
videnskabelige modeller etc. blive berørt. Den overordnede
målsætning på holdet er at deltagerne får en lærerig skriveproces,
der kan bruges fremadrettet og at de producerer et BA projekt de
kan stå inde for, i forlængelse heraf, at alle opnår grundlæggende
viden om den videnskabelige erkendelsesproces som den kommer til
udtryk i videnskabelige opgaver. Undervisningen tager udgangspunkt
i bogen Anvendt Videnskabsteori. Reflekteret teoribrug i
videnskabelige opgaver. Samfundslitteratur. 2012.
OBS – Vejledning ved Vanessa Sonne-Ragans vil
fortrinsvis foregå pr. mail og Skype. Vejledning i København vil
ske i det omfang det er muligt for hende.
Ved afslutning af modulet kan den studerende:
- Afgrænse et emneområde og formulere en problemstilling.
- Udføre relevant litteratursøgning.
- Beskrive og analysere problemstillingens psykologiske fænomen, herunder kunne anvende relevant teori og empiri fra litteraturen. Der kan eventuelt inddrages egen empiri.
- Redegøre, analysere og diskutere i forhold til den formulerede problemstilling således, at der genereres en argumenteret fremstilling fra problemstilling til konklusion, som besvarer det eller de spørgsmål, problemstillingen omhandler.
- Vurdere styrker og svagheder ved den teori og empiri, som er udvalgt til at belyse problemstillingen og kritisk reflektere over opgavens brug af materialet.
minimum 120 ECTS på bacheloruddannelsen i Psykologi. Herunder anbefales det at følgende fagelementerne bestås forud for bachelorprojektet:
o Kognitionspsykologi
o Personlighedspsykologi
o Socialpsykologi
o Udviklingspsykologi
- Vejledning af bachelorprojektet kan tage form af individuel eller gruppevejledning.
Holdundervisning 8 uger, med start uge 36 eller 6
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 16
- I alt
- 16
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringo PRØVEFORM: Fri skriftlig hjemmeopgave.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4
o OMFANG: Omfanget af opgaven er max 25 sider ved 1 studerende, max 38 sider ved 2 studerende og max 44 sider ved 3 studerende.
Bachelorprojektet skal forsynes med et engelsk resumé på max 1 side. Resuméet indgår i bedømmelsen. - Krav til indstilling til eksamen
- Emne og selvvalgt litteratur for bachelorprojektet skal godkendes af fagansvarlig lærer senest 1 måned inden aflevering.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/juni
- Reeksamen
- August
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB11017U
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
Efterår: Kun opsamlingshold
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Thomas Habekost (15-796d74726678336d66676a707478794575787e33707a336970)
Undervisere
Efterår 2014
Judy Gammelgaard
Tone Roald
Forår 2015
Jytte Bang
Marie-Louise Reinholdt-Dunne
Janni Niclasen
Katrine Zeuthen
Helmer Bøving Larsen
Jesper Mogensen
Hana Mala
Vanessa Sonne-Ragans