APSB11012U Forskningsdesign og Videnskabsteori

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Scientific design and Philosophy og Science

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Psykologi 2011 – studieordningen
Kursusindhold

I første halvdel af forløbet er formålet at introducere de basale videnskabsteoretiske discipliner erkendelsesteori/videnskabsteori, videnssociologi og videnskabshistorie. Herunder de klassiske videnskabsopfattelser hos Popper, Kuhn, strukturalisme samt nyere tilgange i poststrukturalismen, diskursteori, konstruktivisme/-tionisme, nymaterialisme. I anden halvdel er det målet at præsentere og analysere faserne i et forskningsprojekt bygget op omkring standardfaserne: emneafgrænsning, hypotese, operationalisering, metode, teori – samt et systematisk review.

Målbeskrivelser

Ved afslutning af modulet kan den studerende:

  • Identificere og redegøre for grundlæggende videnskabsteoretiske differentieringer mellem typer af problemstilligner i videnskabsteorien, videnssociologien og videnskabshistorien.
  • Arbejde analytisk med udformningen af et selvstændigt/selvvalgt forskningsdesign, som udfærdiges progredierende.
  • Udføre et systematisk review.
Det anbefales, men kræves ikke, at fagelementet Videnskabsteori og psykologiens historie skal være bestået forud for Forskningsdesign og videnskabsteori.
Undervisningen består af forelæsninger og seminarhold.

- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger og metoder via forskellige læringsaktiviteter, herunder aflevering af progredierende procespapirer. Det selvvalgte forskningsdesign udfærdiges som nævnt ovenfor. Den løbende udfærdigelse af forskningsdesignet starter midt i forelæsningsrækken og gennemgår et fastlagt forløb: emneafgrænsning, hypotese, operationalisering, metode, teori – hvortil der hver gang udfærdiges en tekst. Endvidere kommenteres de løbende udformninger både af instruktor og lærer.

Forelæsning 14 uger, med start uge 36
Holdundervisning 14 uger, med start uge 37
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 56
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
o PRØVEFORM: 75 % fremmøde på seminarhold og aktiv deltagelse i form af progredierende procespapirer, afsluttende i et hypotetisk forskningsdesign.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
o OMFANG: Den afsluttende opgave er på max 8 sider.
Krav til indstilling til eksamen
75 % fremmøde på seminarhold og aktiv deltagelse i form af progredierende procespapirer
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
December/januar
Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse