APSB11009U Udviklingspsykologi teori og metode - 2011 Studieordning
Developmental Psychology theory and method - 2011 curriculum
45 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
75 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
Udviklingspsykologi beskæftiger sig med, hvorledes individet udvikler sig som person og som kulturmedlem gennem barne- og ungdomsårene. Udviklingspsykologien betoner, at individet på én gang gennemgår en generel menneskelig udvikling, en udvikling som deltager i særlige kulturelle sammenhænge, og en udvikling som en person med et unikt perspektiv og særpræg.
Modulet har til formål at introducere grundlæggende teorier og empirisk forskning inden for det udviklingspsykologiske felt med særlig henblik på børns og unges udvikling og den flerhed af udviklingskontekster, de lever i. Endvidere vil modulet introducere metoder anvendt i det udviklingspsykologiske felt og præsentere og diskutere deres muligheder og begrænsninger. Endelig er det sigtet at præsentere dominerende samtidige diskurser om børn og unge og deres udvikling, samt diskutere disse i forhold til relevante udviklingsteoriers perspektiver.
Ved afslutning af modulet kan den studerende samlet set redegøre for og anvende udviklingspsykologisk teori og metode analyserende over for udviklingsproblemstillinger og – opgaver i børne- og ungdomslivet og forholde sig analytiskselvkorrigerende til eget empirisk-metodisk arbejde:
- Afgrænse og formulere en problemstilling inden for et givent udviklingspsykologisk tema.
- Redegøre for udviklingsbetingelser og udviklingsopgaver, der er betydningsfulde for børn og/eller unge set i lyset af den selvvalgte problemstilling.
- Redegøre for og anvende udvalgte udviklingspsykologiske teorier, begreber og empiriske undersøgelser, der videnskabeligt kan belyse den tematisk bestemt skriftlige hjemmeopgave og den udvalgte problemstilling.
- Analysere de anvendte teoriers og metoders fordele og begrænsninger i forhold til at kunne belyse problemstillingen.
Delmål for arbejdet med empiriske metoder, anvendt inden for den udviklingspsykologiske disciplin
- Anvende udviklingspsykologiske metoder i konkret empiriske kontekster og analysere disses muligheder og begrænsninger i forhold til den givne problemstilling (genstand).
- Vurdere og selvkorrigere eget metodisk-empirisk arbejde i lyset af metodens foreskrevne principper, genstandens egenart og etiske rammer.
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene kræves den studerendes aktive deltagelse, herunder aflevering af responspapirer. Studerende får vejledning på holdniveau i forbindelse med udarbejdelse af den tematisk bestemte hjemmeopgave.
- På øvelsesholdene indgår konkret empirisk metodisk arbejde (interview, observation og eksperiment) med børn og unge samt udarbejdelse af øvelsesrapporter.
Forelæsning 11 uger, med start uge 6
Holdundervisning: Seminarhold 15 uger, øvelseshold 11 uger, med start uge 6 - Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november til 1. december
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 40
- Holdundervisning
- 30
- Øvelseshold
- 33
- I alt
- 103
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 6 ugero PRØVEFORM: 75% fremmøde og aktiv deltagelse på seminarhold. 75% fremmøde på øvelseshold og aktiv deltagelse i form af øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Afsluttende 6 ugers tematisk bestemt skriftlig hjemmeopgave.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Den tematisk bestemte skriftlige hjemmeopgave kan aflægges som gruppeprøve med op til 4 studerende. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4. Øvelsesrapporterne kan skrives i grupper på op til 4 studerende.
o OMFANG: Omfanget af den tematisk bestemte skriftlige hjemmeopgave er max 12 sider ved 1 studerende, max 18 sider ved 2 studerende, max 21 sider ved 3 studerende og max 24 sider ved 4 studerende. - Krav til indstilling til eksamen
- 75% fremmøde og aktiv deltagelse på seminarhold. 75% fremmøde
på øvelseshold og aktiv deltagelse i form af øvelser samt
udarbejdelse af øvelsesrapporter.
Det beståede fremmøde og den aktive deltagelse gælder ved den ordinære eksamen umiddelbart efter undervisningens afslutning, ved syge-/reeksamen i august og den næstefølgende eksamenstermin (ekstraordinær prøve). Herefter er der mulighed for at deltage i undervisningen igen. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/juni
- Reeksamen
- August
Kriterier for bedømmelse
- Point
- 17,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 6 ugero PRØVEFORM: 75% fremmøde og aktiv deltagelse på seminarhold. 75% fremmøde på øvelseshold og aktiv deltagelse i form af øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Afsluttende 6 ugers tematisk bestemt skriftlig hjemmeopgave.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Den tematisk bestemte skriftlige hjemmeopgave kan aflægges som gruppeprøve med op til 4 studerende. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4. Øvelsesrapporterne kan skrives i grupper på op til 4 studerende.
o OMFANG: Omfanget af den tematisk bestemte skriftlige hjemmeopgave er max 12 sider ved 1 studerende, max 18 sider ved 2 studerende, max 21 sider ved 3 studerende og max 24 sider ved 4 studerende. - Krav til indstilling til eksamen
- 75% fremmøde og aktiv deltagelse på seminarhold. 75% fremmøde
på øvelseshold og aktiv deltagelse i form af øvelser samt
udarbejdelse af øvelsesrapporter.
Det beståede fremmøde og den aktive deltagelse gælder ved den ordinære eksamen umiddelbart efter undervisningens afslutning, ved syge-/reeksamen i august og den næstefølgende eksamenstermin (ekstraordinær prøve). Herefter er der mulighed for at deltage i undervisningen igen. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/juni
- Reeksamen
- August
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB11009U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- BachelorKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17), B (man 8-12 + tirs 13-17 + fre 8-12) og D (fre 13-17)
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
800,00 kroner pr. ECTS
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Pernille Hviid (14-726774706b6e6e67306a786b6b664272757b306d7730666d)
Undervisere
Se nederst på siden