APSB11002U Videnskabsteori og psykologiens historie - 2011 Studieordning

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Philosophy of Science and the History of Psychology - 2011 curriculum

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Psykologi 2011 – studieordningen
45 ECTS Tilvalgsuddannelsen i Psykologi på bachelorniveau 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Videnskabsteori og psykologiens historie beskæftiger sig med introduktion til almene begreber og problemstillinger i tilknytning til psykologien som videnskab og psykologiens historiske udvikling. Formålet er, at den studerende opnår en indsigt i psykologiens historiske udvikling fra de filosofiske grundantagelser i 1600tallet og med hovedvægt på etableringen i 1800tallet samt en oversigt over de vigtigste retninger i 1900tallet. Videnskabsteoretisk introduceres til grundbegreber omkring ontologi, epistemologi, sprog, sandhed, relativisme, teori, empiri, metode (induktiv og hypotetisk-deduktiv tilgang), model og de tre fundamentale tilgange til psykologien: den naturvidenskabelige, den humanistiske og den samfundsvidenskabelige.

Målbeskrivelser

Ved afslutning af modulet kan den studerende:

  • Identificere og redegøre for grundlæggende videnskabsteoretiske antagelser i en given teori, herunder at fremanalysere evt. implicitte antagelser af videnskabsteoretisk art (data, empiri, teori, operationalisering, metode).
  • Analysere en psykologisk teori og indsætte den i en historisk sammenhæng og relatere teoriens synspunkter til overordnede dikotomier såsom arv-miljø og frihed-determination, rationalisme-empirisme.
  • Redegøre neutralt for en teori samt fremanalysere både styrker og svagheder.

 

Ingen særlige.
Undervisningen består af forelæsninger og seminarhold.

- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger og begreber via forskellige læringsaktiviteter. Af den studerende kræves aktiv deltagelse, herunder aflevering af responspapirer. Studerende får vejledning på holdniveau til udformningen af responspapirer. Udfærdigelse af responspapirer kan ske i grupper.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 56
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 72 timer
PRØVEFORM: 75% fremmøde og aktiv deltagelse på øvelseshold i form af gruppearbejde og mindre skriftlige fremstillinger. Afsluttende bunden skriftlig 72 timers hjemmeopgave.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Den bundne skriftlige hjemmeopgave er en gruppeopgave, der kan skrives i grupper på max 4 studerede. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerende bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømme finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jr. Studieordningens pkt. 4.4.
OMFANG: Omfanget af den bundne skriftlige hjemmeopgave er max 12 sider for 4 studerende, max 10,5 for 3 studerende, max 9 for 2 studerende.
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på øvelseshold.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Maj/juni
Reeksamen
August
Kriterier for bedømmelse
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
PRØVEFORM: Skriftlig prøve på universitetet.
CENSURFORM: Prøven er en intern prøve (reeksamen dog ekstern prøve).
OMFANG: Den studerende har 4 timer til sin rådighed.
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på øvelseshold.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Eksaminanden kan medbringe skriftlige hjælpemidler jf. studieordningens pkt. 4.1.9.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Prøven er en intern prøve (reeksamen dog ekstern prøve).
Kriterier for bedømmelse