APSB05132U Valgfag - Fedme: Psykologiske konsekvenser, teorier & interventioner samt tværfaglige perspektiver

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Elective course - Obesity: Psychological consequences, theories, interventions and interdisciplinary perspectives

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Psykologi 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Fedme: Psykologiske konsekvenser, teorier & interventioner samt tværfaglige perspektiver.

Ifølge WHO, er fedme en af verdens helt store udfordringer, med konsekvenser for såvel de berørtes sundhedsmæssige tilstand, som deres psykologiske velbefindende og sociale liv. På dette valgfag vil fænomenet fedme hovedsagligt blive belyst ud fra et psykologisk perspektiv, men også fra et sociokulturelt, såvel som et biologisk .

Valgfaget har som formål at ruste psykologen til arbejdet med klienter, der lider af svær fedme eventuelt i kombination med en spiseforstyrrelse. Dette arbejde kræver både specifikke terapeutiske færdigheder samt en grundlæggende viden om, hvordan krop og psyke interagerer i forhold til mad og vægt. Kurset er derfor inddelt i dels en sundhedspsykologisk og tværfaglig fase, og derefter en specifik klinisk psykologisk fase:

I den sundhedspsykologiske del vil fokus først og fremmest være på fænomenet fedme. Vi vil få gæstevisit fra Julie Berg Schmidt, post doc, M.Sc i Klinisk Ernæring og ph.d. i appetitregulering og energimetabolisme og Bodil Just Christensen, post doc, M.Sc i Antropologi og ph.d. i Fødevaresociolog. Derudover vil vi lære om de psykologiske konsekvenser af fedme og om psykologiske teorier i forhold til udvikling af fedme. Temaerne vil være:

  • Kroppens reaktion på og håndtering af fedme
  • Appetit
  • Psykosociale problematikker og karakteristika vedrørende overvægt og svær fedme
  • Psykologiske teorier omkring udvikling af fedme og spiseforstyrrelsen BED
  • Weight-bias og stigmatisering
  • Børn og overvægt
  • Fedmekirurgi

I den kliniske del vil vi se nærmere på udvikling og behandling af den nyligt tilføjede spiseforstyrrelse i DSM: Binge Eating Disorder (BED). Vi vil også komme ind på BEDs slægtskab til anoreksi og bulimi. Undervisningen vil i høj grad være casebaseret og indebære gruppeøvelser. Vi vil lære om:

Diagnostik og assessment af spiseforstyrrelser
Evidensbaseret psykoterapi til behandling af BED og fedme (CBT og IP)
Andre interventionsformer

Der stilles ingen krav om tidligere erfaring indenfor området, men det er nødvendigt for den kliniske del af kurset, at den studerende i praksis kan anlægge en åben tilgang til de anvendte terapispecifikke interventioner.

Målbeskrivelser

Ved afslutning af valgfagsmodulet på Institut for Psykologi kan den studerede:

  • Beskrive og redegøre for relevante begreber og tematikker indenfor valgfaget.
  • Beskrive og redegøre for relevante metodiske tilgange i forhold til valgfagets emne.
  • Forklare sammenhænge, analysere og/eller udføre valgfagsrelevante procedurer under vejledning.
Ingen særlige
Holdundervisning 14 uger.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
(Bunden/fri) hjemmeopgave
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering ved alle valgfag, at den studerende har fået godkendt mindst 75 % fremmøde, men undervisningen er baseret på fuld deltagelse.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplan på KUnet
Kriterier for bedømmelse