TTEAPT022U Praktisk Teologi: Specialisering: Etnografisk eksegese og ekklesiologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Practical Teology: Ethnographic Exegesis and Ecclesiology

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Noget af det, som gør læsningen af de paulinske breve vanskelig, er, at vi ikke kender de problemer, som brevene adresserer. Fra brev til brev justerer Paulus sin teologi i mødet med menighedernes specifikke situation. I eksegesen taler man om Paulus’ theologizing. Verbalformen indikerer, at den paulinske teologi er dynamisk og bliver til i mødet med praksis.

Det er denne proces- og praksisorienterede tilgang til teologien, som vi ønsker at tage op på dette kursus. På den ene side kræver det en ny faglighed, på den anden side synes vi ikke at være ene om denne nyorientering. Vi ser således en stigende tendens til at inddrage etnografiske metoder og kvalitative undersøgelser som supplement til traditionelle teksthermeneutiske analyser af religiøse praksisformer (herunder den situations specifikke brug af bibelske tekster). På dette kursus vil vi undersøge, hvordan teologer kan inddrage etnografiske tilgange på en måde, som anerkender teologien og de religiøse praksissers socio-kulturelle situerethed, men uden at give afkald på traditionel historisk kritisk og systematisk refleksion.

Kurset har to sigtemål, vi ønsker dels at forstå de mulige implikationer for dét at bedrive teologi og eksegese af at inddrage etnografiske studier, dels at opøve den metodiske evne til selv at kunne foretage kvalitative, tværfaglige teologiske undersøgelser.

Kurset vil give en indføring i:

1)      Forholdet mellem ekklesiologi/eksegese og etnografi

2)      Nyere ritualteori

3)      Nyere tekstteori

4)      Etnografisk metodologi

5)      Forskningsdesign og praktisk teologisk feltarbejde

Primær litteratur:

  • Bell, Catherine. Ritual Theory. Ritual Practice (Oxford: Oxford University Press, 1992 (2009)).
  • Fulkerson, Mary McClintock Places of Redemption: Theology for a Worldly Church (Oxford: Oxford University Press, 2007).
  • Hollway, Wendy & Tony Jefferson. Doing Qualitative Research Differently. A Psychosocial Approach (London/ Thousand Oaks: Sage 2000 (2013))
  • Swinton, John & Harriet Mowat, Practical Theology and Qualitative Research (London: SCM, 2005),
  • Ward, Pete ed., Perspectives on Ecclesiology and Ethnography (Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2011)

 

Videre perspektiver:

Specialevejledning i tilknytning til internationale forskningsprojekter
Kurset kan tages for sin helt egen skyld, men samtidig giver kurset også mulighed for at arbejde videre med empiriske undersøgelser af aktuelle religiøse praksisser, idet kursusdeltagerne inviteres til at skrive speciale i tilknytning til to forskningsprojekter, som ledes af underviserne, prof. MSO i NT Gitte Buch-Hansen og prof MSO i PT Marlene Ringgaard Lorensen. De to forskningsprojekter er:

Forskningsprojekt 1: Consumed identities. Ritualized food and the Negotiation of National Identity in the Danish Majority Church: Etnografisk, kvalitativ undersøgelse af nadveren, ikke primært som symbol, men som ritualiseret måltid. Projektet skal undersøge forholdet mellem inkluderende og ekskluderende elementer i forvaltningen af nadverritualet. Den danske undersøgelse er en del af det internationale, tværfaglige forskningsprojekt: Reassembling Democracy: Ritual as a Cultural Ressource, som undersøger, om – og i så fald: hvordan ritualer kan mobilisere kulturelle ressourcer i respons på sociale udfordringer og egentlige kriser. Gennem at belyse aktuelle bottom-up processer, ønsker RE:DO projektet at afdække demokratiske potentialer i det post-demokratiske samfund. RE:DO projektet har base på Universitet i Oslo og er finansieret af det norske Forskningsråd. (For nærmere beskrivelse se http://www.tf.uio.no/english/research/projects/redo/)

Forskningsprojekt 2: Christian Discourse and Culture - Identities in Transition: Undersøgelse af flygtninge- og indvandrermenigheder i København med særligt fokus på: a) Mødet mellem immigrantmenigheder og folkekirken – og betydningen af disse møder for menighedernes selvforståelser. b) Biblens og forkyndelsens (Christian discourse) rolle i identitetsdannelse hos mennesker i liminale situationer. Projektet foregår i samarbejde med sydafrikanske teologer fra University of South Africa (UNISA) som foretager en tilsvarende undersøgelse af flygtninge/ indvandrermenigheder i Pretoria, SA.

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 272
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået