TTEAPT017U Praktisk Teologi: Specialisering: Grundtvigs betydning for den lutherske kirke i Danmark

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The significans of Grundtvig in the Lutheran Church in Denmark

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold
Grundtvig har på mange måder givet den lutherske kirke i Danmark en særlig drejning. Hans eget forhold til reformatoren og reformationen var særdeles dobbelttydigt: På den ene side kæmpede han imod den statslige regulering af kirken, som opstod med reformationen og udøvede skarp kritik af Luthers syn på Biblen, samtidig med at han tog stadig klarere afstand til Luthers menneskesyn. På den anden side lod han sig vedblivende inspirere af Luthers tanker om en nådig Gud såvel som af hans syn på gudstjenesten, sakramenterne, salmesangen og evangeliets udbredelse til lægfolket. Men hvad var der på spil? Og hvilken betydning fik det for kirken i Danmark. På kurset skal vi læse nogle af Grundtvigs hovedtekster om Luther og den lutherske kirke, se på Grundtvigs oversættelser af Luthers salmer samt drøfte senere sager, der viser Grundtvigs særlige indflydelse på lutherdommen i Danmark.

Litteratur:

  • Primærlitteratur lægges på Absalon frem mod semesterstart.
  • Jørgensen, Theodor:"Grundtvig og den lutherske tradition". I Grundtvig-Studier 1998.
  • Stockholm, Anja: "Om forholdet mellem skabelse og syndefald hos Grundtvig og Luther". I Grundtvig-Studier 2003.
  • Holm, Anders:" Kunsten at fortsætte reformationen: grundtvig og Luther": i Lutherbilleder i dansk teologi 1800-2000. Red. N.H. Gregersen. Anis. København 2012.
  • Korsgaard, Ove:"Fra tugtemester til skolemester: Om forskelle mellem Luther og Grundtvig". I Grundtvig-Studier 2004.

Introduktioner til Grundtvig:

  • Thodberg, C. og Thyssen. A. P.: Grundtvig og grundtvigianismen i nyt lys. Århus: Forlaget Anis 1983.
  • Holm, Anders:Grundtvig. Introduktion og tekster. Århus. Systime 2012.
Se studieordning
Se studieordning
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 272
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Eksamensperiode
Vinter 2013/2014