TTEAPT015U Praktisk Teologi: Specialisering: Kompaktkursus (august 2013): Menighedsformer og menighedsstudier

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Form of Congregations and Congregational Studies

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold
Der udvikles i disse år et bredt spektrum af menighedsformer i Danmark. I den praktiske teologi tales der samtidig om et ”participatory turn”, hvor man anvender metoder til at vinde indsigt gennem deltagelse i livet i og uden for de forskellige menighedsformer. Det er disse to udviklingslinjer, der skal bringes sammen i dette kursus. Først gives der en oversigt over menighedsformerne i folke- og frikirker i dag. Dernæst introduceres tænkningen bag og metoderne i den participatoriske studieform, så deltagerne i løbet af weekenden midt i kurset kan gennemføre udvalgte delelementer af lokale menighedsstudier.

På baggrund af erfaringerne fra deltagerstudierne bruges anden uge til en introduktion af nogle af tidens dynamiske menighedsformer – fra de engelske emerging churches og fresh expressions of churches til det folkekirkelige projekt Lokal Kirkeudvikling.

De fire grundbøger forudsættes læst forud for kurset. Som en del af grundlaget for udarbejdelsen af den skriftlige hjemmeopgave efter kurset forudsættes der gennemført deltagerstudier i een eller flere menigheder svarende til ca. en uges feltarbejde.
Grundbøger: Mogens Mogensen (red.): Menighedsformer i Danmark i dag, Dansk Missionsråd 2013, Pete Ward: Participation and Mediation. A practical Theology for the Liquid Church, SCM Press 2008, Mathew Guest, Karin Tusting and Linda Woodhead (ed.): Congregational Studies in UK. Christianity in a Post-Christian Context. Ashgate 2004. Jorge N. Ferrer and Jacob H. Sherman (eds.): The Participatory Turn – Spirituality, Mysticism and Religious Studies, State University of New York Press 2008.

En udførlig, vejledende litteraturliste kan rekvireres fra 1. Maj 2013: Litteratur
Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 272
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået