TTEAKAONTU Det Nye Testamentes Eksegese: Kernefag: Lukasevangeliet – bipersonernes evangelium? Et socialhistorisk perspektiv på det tredje evangelium.

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

New Testament: Luke’s Gospel - the Gospel for the Minor Characters? New Perspectives on the Third Gospel

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold
”Gå straks ud på byens gader og stræder og hent de fattige, vanføre, blinde og lamme herind.” (Lukas 14,21). Lukaslitteraturen er beretningen om Helligåndens virke i historien, men evangeliet er også fortællingen om de kroppe af kød og blod, som denne ånd virker i eller påvirker. Lukasevangelisten lader ’det gode budskab’ manifestere sig i kroppe, der helbredes og geninkluderes i det sociale fællesskab – eller som forstødes og ekskluderes fra Guds rige. Dertil kommer, at Lukas’ lignelser om Gudsriget udfoldes ved hjælp af beretninger om samtidens sociale forhold.

For ret at forstå, hvad der kommunikeres gennem de mange helbredelsesberetninger og de store lignelser er det nødvendigt at se på, hvordan man i antikken har opfattet forskellige kropslige positioner: den syge krop, slavens krop, den kønnede krop etc. Vi vil derfor se på, hvad nyere tendenser indenfor gender studies, dis/ability studies, slave studies, intersectionality bidrager med til vor forståelse af Lukasevangeliets teologiske og sociale anliggende. Uddrag af det hippokratiske korpus samt antikke tekster om slaveri m.m. vil derfor blive inddraget i eksegesen.

Traditionelt er Lukasevangeliet blevet set som det sociale evangelium – jf. befrielsesteologiens slogan ”Preference for the Poor,” der refererer til sletteprædikenens saligprisninger. De nye perspektiver på teksten betyder imidlertid, at denne forståelse må revideres.

Kurset tilstræber, at den studerende – ud over generel eksegetisk kompetence – mere specifikt får:

• Et overblik over Lukasevangeliets fortælling og teologi.

• Et indblik i den relevante socialhistorie bag teksten.

• Et indblik i nyere eksegetiske perspektiver.

• En klar forståelse af sin – og det valgte perspektivs – rolle i fortolkningen.

• Metodisk sikkerhed i at bevæge sig mellem fortolkningens niveauer bag, i og foran teksten.

Undervisningen vil veksle mellem en kursorisk tekstgennemgang, fælles læsning af relevant sekundærlitteratur samt tematiske diskussioner.

Kursusplan med litteraturliste vil foreligge ved studiestart (Absalon).
Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 95
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 198
  • I alt
  • 336
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 45 min
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Vinter 2013/2014