TTEAKAFERU Kernefag: Etik og Religionsfilosofi: ER-Kernefag: Religion og samfund

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Ethics and Philosophy of Religion: Religion and Society

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Hermeneutisk forståelse af sprog, religion og identitet. Det hermeneutiske paradigme, som angiver rammen for arbejdet med etiske og religionsfilosofiske begreber og problemer, kan beskrives som et spændingsfelt mellem protestantisme, romantik og (post)modernitet. Herindenfor har tænkere som Friedrich Schleiermacher, Søren Kierkegaard, Friedrich Nietzsche, Paul Ricoeur og Charles Taylor peget på de jødiske og kristne kilders potentiale for nutidens forsøg på at finde holdepunkter for denreligiøse, moralske og eksistentielle orientering. I stikordsform udgør  subjektivitet – religion – sprog – natur  fire moderne uomgængelige, men samtidigt omstridte og indbyrdes spændingsfyldte betydningshorisonter, som vi ifølge Charles Taylor henviser til, når vi vil begrunde, det han kalder ”stærke” normative vurderinger. Disse kvalitative begrundelser er afgørende for, at mennesket kan udfolde sig og forstå sig selv gennem sine relationer til sin egen indre, til den ydre natur og til selvets socialt bestemte andethed.

Den moderne og postmoderne hermeneutik, teologi og sprogfilosofi har peget på sprogets og dialogens afgørende betydning for menneskets etiske og følelsesmæssige selvforståelse.

Inden for denne ramme vil vi i løbet af de 14 lektioner à tre timer, arbejde med nogle udvalgte temaer og positioner, der alle placerer sig inden for en hermeneutisk/ekspressivistisk forståelse af sprog, etik og religion (Se hertil kursusplan og litteraturliste).

Kriterierne for udvælgelsen af det obligatoriske læsestof er forskellige 1) at der bygges videre på BA kurset i ER 2) at der skal være en stærk indre sammenhæng 3) at teksterne skal være tilgængelige helst i dansk oversættelse 5) at der skal være en vis spredning mellem korte (under 20 sider) og længere tekster 6) at materialet er alment tilgængelig og repræsentativt. 7) Kurset skal afspejle en metodisk og faglig progression, der betyder at deltagerne skal være indstillet på at dele af pensum skal læse på eget ansvar (eventuelt i læsegrupper).

Kursusplan

Litteraturliste

Se studieordning
Se studieordning
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 95
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 198
  • I alt
  • 336
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 45 min.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Sommer 2014