TTEAER010U Etik og Religionsfilosofi: Specialisering: Menneskets værdighed

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Dignity of man

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold
Når vi forsøger at orientere os etisk i forhold til udviklingen af nye bioteknologiske muligheder for at flytte grænser for, hvordan vi kan manipulere med mennesket, udfordres vi til fornyet refleksion over, hvordan vi forstår os selv som mennesker, og da bliver spørgsmålet om, hvordan vi skal forstå menneskets værdighed afgørende. Der figurerer flere forskellige og modstridende tilgange til spørgsmålet om menneskets værdighed i de aktuelle etiske diskussioner, som vi vil give historisk dybde ved at arbejde med de forskellige kilder til at tænke menneskets værdighed siden renæssancen.

Efter en indledning om forståelsen af menneskets værdighed i den antikke græsk-romerske tænkning og i den bibelske tanke om menneskets gudbilledlighed, vil vi arbejde med: Renæssancehumanisten Pico della Mirandolas tale fra 1486 om menneskets værdighed som funderet i friheden til selv at forme sin natur; Kants deontologiske etik med pligten til at respektere ethvert menneske som uerstatteligt, som mål i sig selv, der aldrig må bruges udelukkende som middel; Kierkegaards eksistentielle reformulering af spørgsmålet om menneskets værdighed i "Kjerlighedens Gjerningers" analyser af, hvordan vi i måden vi ser hinanden kan betvivle eller bekræfte det andet menneskes værdighed; Nietzsches kritik af en kristen / humanistisk forestilling om værdighed; Refleksioner efter 2. Verdenskrig om frakendelsen af menneskets værdighed under Holocaust, dels i Jean Amerys tænkning og dels litterært i Primo Levis: "Hvis dette er et menneske!".

På baggrund af arbejdet med disse filosofiske ressourcer vil vi forsøge at afklare og diskutere, hvordan menneskets værdighed bruges som orienterende etisk norm i aktuelle bioetiske diskussioner med udgangspunkt i de modstridende tilgange til værdighed hos Habermas og transhumanister.

Arbejdsformen
Vil være en kombination af tekstgennemgange, korte forelæsninger og fælles diskussioner og evt. korte perioder med gruppearbejde (i form af 5-10 minutters drøftelse af spørgsmål i grupper af 2-3 personer). Korte studenteroplæg (max. 10 min.) er velkomne efter nærmere aftale. Til hver gang læses en eller to tekster, som vil være til tilgængelige i elektronisk form i kursusrummet på Absalon.

Eksamen
Send pensumforslag og evt. spørgsmål per mail. Pensumgodkendelse finder sted efter undervisningen eller på mit kontor på AST efter aftale. Emne og litteratur for hjemmeopgaver aftales i forbindelse med undervisningen.
Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 272
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Eksamensperiode
Vinter 2013/ 2014