SODA11031U Hovedets, halsens og centralnervesystemets anatomi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Anatomy of the Head, the Neck, and the Central Nervous System

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold

Kurset skal give den studerende en odontologisk relevant forståelse af det menneskelige legeme med fokus på hoved, hals og centralnervesystem. Disse områder skal den studerende i detaljer kunne redegøre for. Undervisningen skal give de studerende en viden, en terminologi og en beskriveteknik, som kan anvendes ved patientundersøgelse og kommunikation med patienter og andre behandlere. Denne viden skal være baseret på et grundigt kendskab til de anatomiske strukturers morfologi, indbyrdes relationer og funktion. Hvad angår kursets undervisning i embryologi, fokuseres der på ansigtsskelettets og kæbernes normale vækst og modning.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • beskrive de enkelte kranieknogler, hvirvlerne i halsdelen af columna vertebralis samt kraniet som helhed
  • beskrive opbygningen af kæbeleddet, nakkeleddene og leddene i halsdelen af columna vertebralis, herunder redegøre for bevægelserne i disse led
  • beskrive udspring og tilhæftning af hovedets og halsens muskler samt gøre rede for deres vigtigste virkninger
  • redegøre for forløbet af de væsentligste blodkar på hoved og hals
  • redegøre for udspring, forløb, innervation og trådkomponenter i de 12 hjernenerver og de 4 øverste cervikalnerver
  • redegøre for det autonome nervesystems opbygning samt for den autonome innervation på hoved og hals
  • redegøre for mundhulens, svælgets, næsehulens og strubens opbygning og funktion
  • redegøre for lymfedrænage på hoved og hals
  • skrive hovedets og halsens kirtler samt for de exocrine kirtlers vedkommende kunne gøre rede for udførselsgangenes forløb
  • beskrive hovedets og halsens anatomi ud fra regionære principper
  • redegøre for opbygning og funktion af hjernestammen og strukturer i denne
  • beskrive cerebellums vigtigste strukturer og funktion
  • beskrive de væsentlige afferente og efferente nerveledningsbaner
  • forklare den funktionelle organisation af telencephalon, thalamus, de basale kerner og hypothalamus
  • beskrive de væsentligste nervebaner i CNS
  • beskrive topografien af CNS-hinder og ventrikler
  • identificere relevante makroskopiske strukturer på hoved, hals og CNS
  • beskrive kraniet og udvalgte kranieknoglers udvikling og vækst
Bestået Kursus i introduktion
Eksamen i basal humanbiologi og cellens kemiske komponenter
Bestået Kursus i førstehjælp
Bestået Kursus i medicinsk celle- og vævsbiologi
Bestået Kursus i excitable celler
Integreret eksamen i medicinsk celle- og vævsbiologi inklusive excitable celler
Eksamen i tændernes udvikling og struktur
Bestået Kursus i psykologi og adfærd 1
Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger og dissektionsøvelser med teoretisk og praktisk gennemgang af relevante humane makroskopiske præparater.
Kurset indgår i videnssporet.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 2
  • Forberedelse
  • 265
  • Forelæsninger
  • 12
  • Holdundervisning
  • 50
  • Praktiske øvelser
  • 15
  • I alt
  • 344
Point
12,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Praktisk mundtlig prøve
Den praktisk mundtlige prøve er en spoteksamen.
Den mundtlige og den praktiske prøve afvikles hver sin dag.
Vægtning: ???
Krav til indstilling til eksamen
Kursusattest på baggrund af godkendt deltagelse i dissektionsøvelser.

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
• redegøre for topografien og funktionen af de anatomiske strukturer på hoved og hals
• redegøre for de væsentligste aspekter ved centralnervesystemets opbygning og funktion
• dissekere og identificere muskler, blodkar, nerver og organer på hoved og hals
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 24-25, 2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 ved eksamen skal den studerende kunne:

  • beskrive de enkelte kranieknogler, hvirvlerne i halsdelen af columna vertebralis samt kraniet som helhed
  • beskrive opbygningen af kæbeleddet, nakkeleddene og leddene i halsdelen af columna vertebralis, herunder redegøre for bevægelserne i disse led
  • beskrive udspring og tilhæftning af hovedets og halsens muskler samt gøre rede for deres vigtigste virkninger
  • redegøre for forløbet af de væsentligste blodkar på hoved og hals
  • redegøre for udspring, forløb, innervation og trådkomponenter i de 12 hjernenerver og de 4 øverste cervikalnerver
  • redegøre for det autonome nervesystems opbygning samt for den autonome innervation på hoved og hals
  • redegøre for mundhulens, svælgets, næsehulens og strubens opbygning og funktion
  • redegøre for lymfedrænage på hoved og hals
  • skrive hovedets og halsens kirtler samt for de exocrine kirtlers vedkommende kunne gøre rede for udførselsgangenes forløb
  • beskrive hovedets og halsens anatomi ud fra regionære principper
  • redegøre for opbygning og funktion af hjernestammen og strukturer i denne
  • beskrive cerebellums vigtigste strukturer og funktion
  • beskrive de væsentlige afferente og efferente nerveledningsbaner
  • forklare den funktionelle organisation af telencephalon, thalamus, de basale kerner og hypothalamus
  • beskrive de væsentligste nervebaner i CNS
  • beskrive topografien af CNS-hinder og ventrikler
  • identificere relevante makroskopiske strukturer på hoved, hals og CNS
  • beskrive kraniet og udvalgte kranieknoglers udvikling og vækst