SODA11022U Tændernes udvikling og struktur

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Interdisciplinary Course in Tooth Development and Structure

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold

Den studerende skal gennem kurset blandt andet med udgangspunkt i patientsituationer opnå indgående forståelse for samt kunne redegøre for normal tand- og knogledannnelse, tanderuption, de hårde tandvævs og kæbeknoglens struktur, tænders fysiske og kemiske egenskaber, tænders fæste i kæbeknoglen (parodontiet), temporære og permanente tænders morfologi samt tandsmerter. Den studerende skal endvidere kunne identificere samtlige primære og permanente tænder.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende med anvendelse af korrekt anatomisk, herunder latinsk, histologisk og cellebiologisk terminologi, at kunne:

  • beskrive i hovedtræk den embryologiske udvikling af ansigtet og næsen samt i mere detaljeret form den embryologiske udvikling af maksillen, mandiblen, mundhulen og dens strukturer
  • beskrive mandiblens og maksillens overordnede makromorfologi samt den overordnede histologiske opbygning af knoglevæv
  • beskrive kæbeleddets overordnede opbygning og funktion
  • beskrive principper for biologisk mineralisering
  • redegøre for de tidlige stadier i tanddannelsen, herunder tandlisterne, epitel-mesenkym-interaktioner samt stadieinddeling, proliferation, differentiering og cellulær/genetisk signalering ved tandudviklingen
  • redegøre for dannelsen af de hårde tandvæv (emalje, dentin og cement), herunder celledifferentiering, hårdtvævsmatrice og mineralisering
  • beskrive de færdigdannede hårde tandvævs sammensætning og fysiske/kemiske egenskaber samt histologiske og ultrastrukturelle opbygning og forklare relationen mellem udvikling, struktur og funktion
  • redegøre for pulpas dannelse og beskrive dens histologiske opbygning
  • redegøre for biologiske mekanismer ved tanderuption
  • redegøre for dannelsen af tændernes støttevæv (gingiva, parodontalmembran og alveoleknogle (parodontiet)) og beskrive det færdigdannede parodontiums histologiske opbygning samt forklare relationen mellem udvikling, struktur og funktion
  • med tandens principielle makromorfologi som basis, beskrive de temporære og de permanente tænders morfologi systematisk samt at redegøre for den betydning de makromorfologiske variabler har i relation til klinisk tandlægevirksomhed
  • redegøre for tandmorfologiske befolkningsundersøgelser, dental genetik og tandens principielle makroskopiske dannelsesmorfologi
  • redegøre for dentale strukturelle og biologiske forhold der betinger at tandsmerter kan opstå
  • at identificere humane enkelttænder og dentale makrostrukturer samt at aflæse makromorfologiske variabler på tænderne
  • aldersbestemme et ungt individ ud fra tændernes mineraliseringsstadie og/eller frembrudte tænder samt, på baggrund af et individs givne alder, vurdere om tandfrembruddet er normalt
  • beskrive den kliniske anvendelse af viden om mundhulens og tændernes dannelse og struktur
  • forklare, hvorfor det er vigtigt at ajourføre sin viden på området og erfaring i, hvordan denne viden opsøges og vurderes
Dialogbaseret holdundervisning og øvelser.
Kurset gennemføres som et tværfagligt blokkursus, hvor fagelementer fra embryologi, anatomi, histologi, biokemi, tandmorfologi, klinisk oral fysiologi og oral diagnostik indgår.
Kurset indgår i videnssporet.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • Forberedelse
  • 147
  • Forelæsninger
  • 15
  • Holdundervisning
  • 40
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
Praktisk mundtlig prøve, 30 minutter
Den praktisk mundtlige prøve er en spoteksamen.
Krav til indstilling til eksamen
Kursusattest i tændernes udvikling og struktur på baggrund af godkendt deltagelse i øvelsesundervisning.
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 26, 2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • anvende korrekt anatomisk, herunder latinsk, histologisk og cellebiologisk terminologi inden for emnerne, som kurset omhandler
  • beskrive i hovedtræk den embryologiske udvikling af ansigtet og næsen samt i mere detaljeret form den embryologiske udvikling af maksillen, mandiblen, mundhulen og dens strukturer
  • beskrive mandiblens og maksillens overordnede makromorfologi
  • beskrive principper for biologisk mineralisering
  • redegøre for de tidlige stadier i tanddannelsen, herunder tandlisterne, epitel-mesenkym-interaktioner samt stadieinddeling, proliferation, differentiering og cellulær/genetisk signalering ved tandudviklingen
  • redegøre for dannelsen af de hårde tandvæv (emalje, dentin og cement), herunder celledifferentiering, hårdtvævsmatrice og mineralisering
  • beskrive de færdigdannede hårde tandvævs sammensætning og fysiske/kemiske egenskaber samt histologiske og ultrastrukturelle opbygning og forklare relationen mellem udvikling, struktur og funktion
  • redegøre for pulpas dannelse og beskrive dens histologiske opbygning
  • redegøre for biologiske mekanismer ved tanderuption
  • redegøre for dannelsen af tændernes støttevæv (gingiva, parodontalmembran og alveoleknogle (parodontiet)) og beskrive det færdigdannede parodontiums histologiske opbygning samt forklare relationen mellem udvikling, struktur og funktion
  • med tandens principielle makromorfologi som basis, beskrive de temporære og de permanente tænders morfologi systematisk samt redegøre for den betydning de makromorfologiske variabler har i relation til klinisk tandlægevirksomhed
  • redegøre for tandmorfologiske befolkningsundersøgelser, dental genetik og tandens principielle makroskopiske dannelsesmorfologi
  • redegøre for dentale strukturelle og biologiske forhold der betinger at tandsmerter kan opstå
  • identificere humane enkelttænder og dentale makrostrukturer samt aflæse makromorfologiske variabler på tænderne
  • aldersbestemme et ungt individ ud fra tændernes mineraliseringsstadie og/eller frembrudte tænder samt, på baggrund af et individs givne alder, vurdere om tandfrembruddet er normalt
  • beskrive den kliniske anvendelse af viden om mundhulens og tændernes dannelse og struktur
  • forklare, hvorfor det er vigtigt at ajourføre sin viden om området og erfaring i, hvordan denne viden opsøges og vurderes