SODA11019U Klinisk fællesundervisning 2 og eksamen i odontologisk klinik

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Comprehensive Dentistry 2 and Exam in Odontological Clinic

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold

Kurset omfatter fire delelementer:
a) Klinisk fællesundervisning, øvelser og teori
Kurset skal sætte den studerende i stand til at varetage behandling af voksne patienter med et varieret odontologisk sygdomsbillede. Kurset bygger på den viden og de færdigheder og holdninger, som den studerende har opnået i løbet af uddannelsen. Den studerende skal kunne anvende de tidligere opnåede kompetencer, svarende til det niveau, der kræves på de enkelte fagområder, i den integrerede patientbehandling. Det væsentligste indhold i undervisningen omfatter diagnostik, behandlingsplanlægning, behandling, prognose og risikovurdering. Herudover indgår undervisning i tandklinikkers arbejdsmiljø, hygiejne og kvalitetsaspekter.

b) Smertepatienten
Kurset skal give den studerende en tværfaglig uddybelse i teoretisk og praktisk varetagelse af smertepatienter. Kurset tilsigter at kombinere generelle og fagspecifikke smerteproblemstillinger, således at den studerende skal kunne planlægge en tværfaglig smerte-journal, herunder kunne optage en fyldestgørende smerteanamnese. Der er fokus på at træne og bearbejde færdigheder i nonverbal og verbal smertekommunikation, og den studerende skal kunne skelne mellem et kronisk og akut smertebillede. Det væsentligste indhold i kursus omfatter smertediagnostik, behandling og lindring, smertekommunikation, patienttyper, orale smertetilstande, neuropatiske smerter og smertejournal.

c) Angst, stress og kommunikation
Kurset skal give den studerende forståelse af patienters angstreaktioner (odontofobi), tandlægers stressniveau og klinikteamets betydning for forebyggelse og behandling af nervøse og angstfulde patienter. Endvidere skal den studerende blive fortrolig med elementær klinisk kommunikation, registrering, forebyggelse og behandling af den angstfulde patient og kunne registrere og korrigere stressbelastende rutiner hos klinikteamet. Det væsentligste indhold i kurset er odontofobi og stress (ætiologi, epidemiologi, registrering, behandling) og kommunikationsanalyser.

d) Oral rehabilitering 4
Kurset skal give de studerende en klinisk baggrund for implantatbehandling, herundergøre dem i stand til at vurdere implantologiens biologiske baggrund og anvendelsesområder herunder de nødvendige forbehandlinger. Kurset skal give de studerende forståelse for og give dem forudsætninger for at diskutere hvordan oral implantater kan rehabilitere patienter i forhold til andre rehabiliterende behandlinger. Kurset skal endvidere give den studerende forståelse for og sætte dem i stand til at anvende principperne for rehabilitering af patienter med enkle implantatunderstøttede rekonstruktioner.

Målbeskrivelser

a)Klinisk fællesundervisning, øvelser og teori
Efter endt delkursus og for at opnå delkursusattest skal den studerende kunne:

  • foretage integreret patientbehandling af voksne patienter
  • fremlægge, vurdere og diskutere komplekse odontologiske problemstillinger hos både i øvrigt raske og patienter og patienter med almensygdomme. Vægten lægges på de væsentlige forhold, og der skal anvendes fagspecifik terminologi
  • optage anamnese, herunder at indhente og vurdere relevante oplysninger fra patienten samt indhente og vurdere relevante og supplerende undersøgelser (radiologisk, mikrobiologisk etc.) samt lægelige oplysninger
  • foretage klinisk undersøgelse og journalføre relevante fund
  • stille de korrekte diagnoser indenfor det orale fagområde
  • udarbejde en rationel behandlingsplan inklusive behandlingssekvens og argumentere for denne samt diskutere relevante behandlingsalternativer. Behandlingsplanen skal udarbejdes under hensyntagen til patientens orale sundhed og ønsker
  • foretage en prognosevurdering
  • udføre behandlinger på et niveau, svarende til kravene, der stilles på de enkelte fagområder
  • fremlægge, vurdere og diskutere resultatet af egne udførte behandlinger samt eventuel behandling udført af andre
  • vurdere egne begrænsninger og vurdere eventuelle behov for henvisning
  • informere patienten om diagnoser, behandlingsmuligheder og prognose samt fordele og ulemper ved behandlingen i et for patienten forståeligt sprog
  • udarbejde kasuistikker over egne behandlede patienter indeholdende de væsentligste odontologiske problemstillinger
  • demonstrere kendskab til arbejdsmiljølovgivningen og kvalitetssikring på tandklinikker


b) Smertepatienten
Efter endt delkursus og for at opnå delkursusattest skal den studerende kunne:

  • identificere en neuropatiske smerte med særlig relation til endodontiske og oralkirurgiske behandlinger
  • anvende og demonstrere en strategisk verbal og nonverbal kommunikation i konfrontation med en smertepatient
  • planlægge og optage en tværfaglig smertejournal
  • tolke forskellige patienters smerteoplevelse, hos f.eks. børn, den nervøse/angstfulde patient, den ældre/demente patient, patienten med særlig kulturel eller social baggrund
  • identificere angstfulde versus smertefulde patientreaktioner
  • sammensætte en tværfaglig smerteanamnese
  • justere sin anamnestiske kommunikation i forhold til patienters forskellige smerteopfattelser og -oplevelse
  • sammensætte hensigtsmæssige odontologiske smertelindringsbehandlinger
  • omstrukturere den odontologiske smerteanamnese ud fra differentialdiagnostiske overvejelser
  • reflektere over etiske aspekter ved varetagelsen af smertepatienter
  • kvalitetsvurdere egne iagttagelser og resultater af en smerteanamnese
  • afgøre behovet for henvisning til anden faglig kompetence


c) Angst, stress og kommunikation
Efter endt delkursus og for at opnå delkursusattest skal den studerende kunne:

  • redegøre for angstens grundkomponenter og forskellige former for angst- og stressteorier
  • redegøre for forskellige former for indlæring af angst
  • redegøre for de psykologiske og biologiske forskelle på frygt og angst
  • redegøre for de kognitive, emotionelle og fysiologiske ændringer ved angst- og stressreaktioner
  • redegøre for kognitive og adfærdsmæssige terapiformer overfor angsttilstande
  • redegøre for coping
  • planlægge og tilpasse en klinisk modtagelse af en angstfuld patient
  • anvende og sammensætte spørgeskemaer (rating scales) til elementær psykologisk registrering og behandling af den angstfulde patient
  • registrere og korrigere stressreaktioner i klinikteamet
  • udvise faglig og etisk ansvarlighed i den tandlægelige behandling af den angstfulde patient
  • udvise empati, forståelse og respekt for den angstfulde patient
  • vurdere sine egne kompetencer i relation til den angstfulde patient samt tydelig tilkendegive dette
  • foretage de nødvendige henvisninger


d)
Oral rehabilitering 4
Efter endt delkursus og for at opnå delkursusattest skal den studerende kunne:

  • redegøre for indikationer og kontraindikationer for implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • udføre journaloptagelse, behandlingsplanlægning og forbehandlinger
  • diskutere implantatunderstøttede rekonstruktioner i forhold til andre rehabiliterende behandlinger
  • redegøre for og anvende aftryksprocedurer, registreringer, tandopstilling, indprøvning og aflevering herunder hygiejniske aspekter af implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • redegøre for biologiske og tekniske komplikationer for implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • redegøre for tekniske aspekter omkring implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • kommunikere med kollegaer, dentallaboratorier og hjælpepersonale
  • vurdere kvalitet og prognose for implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
Bestået Kursus i klinisk fællesundervisning 1
Eksamen i farmakologi
Eksamen i oral rehabilitering
a) Kliniske øvelser, dialogbaseret holdundervisning samt forelæsninger
b) Dialogbaseret holdundervisning og klinisk øvelsesundervisning
c) Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger og rollespil
d) Forelæsninger og kliniske øvelser
a) Klinisk fællesundervisning, øvelser og teori indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/​professionssporet
b) Smertepatienten indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/​professionssporet
c) Angst, stress og kommunikation indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/​professionssporet
d) Oral rehabilitering 4 indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/​professionssporet
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 2
  • Forberedelse
  • 60
  • Forelæsninger
  • 48
  • Praktiske øvelser
  • 219
  • Seminar
  • 15
  • I alt
  • 344
Point
12,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 1 time
Mundtlig prøve af 1 times varighed med 45 minutters forberedelse med eksamination i 2 kasuistikker, hvoraf den ene udleveres ved forberedelsen, mens den anden er udarbejdet af den studerende.
Der deltager eksaminatorer fra følgende fagområder: Oral rehabilitering, parodontologi, klinisk oral fysiologi/oral medicin, tandsygdomslære og endodonti samt tand-, mund- og kæbekirurgi.
Krav til indstilling til eksamen
Kursusattest i klinisk fællesundervisning 2 på baggrund af deltagelse i kliniske øvelser, godkendt smertejournal, aflevering af rapporter samt tests.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt
Journalregistreringsark, diagnoseliste samt adgang til medicin
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 24-25, 2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • integrere den viden og de færdigheder, som den studerende har tilegnet sig tidligere på uddannelsen
  • fremlægge og diskutere kasuistikker over egne behandlede patienter med anvendelse af korrekt fagterminologi
  • demonstrere evnen til at integrere de relevante fagområder i vurderingen af det enkelte patienttilfælde
  • vurdere og diskutere komplekse kliniske og klinisk relaterede problemstillinger