SODA11016E Eksamen i pædodonti og klinisk genetik
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Exam in Paedodontics and Clinical Genetics
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i
odontologi - obligatorisk
Kursusindhold
I eksamen evalueres dele
af Kursus i børne- og ungdomstandpleje 2.
Målbeskrivelser
Eksamen
Formelle krav
Bestået kursus i
børne- og ungdomstandpleje 2
Undervisningsform
Eksamen
Bemærkninger
Den studerendes
arbejdsbelastning for Kursus i børne- og ungdomstandpleje 2,
Eksamen i pædodonti og klinisk genetik samt Eksamen i ortodonti
fremgår samlet af Eksamen i pædodonti og klinisk
genetik.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 8
- Forberedelse
- 325
- Forelæsninger
- 16
- Praktiske øvelser
- 63
- I alt
- 412
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.---
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Uge 2, 2014
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
- beskrive børns somatiske udvikling
- redegøre for kraniofaciale og dentale problemer hos børn med generelle sygdomme
- redegøre for kromosomanomalier og arvelige sygdomme med manifestationer i den kraniofaciale region og tandsystemet
- demonstrere kendskab til behandling af patienter med fysiske og psykiske handicap
- vurdere cariesprogression og medinddrage dette i udarbejdelse af behandlingsplanen.på baggrund af relevant anamnese, herunder en psykologisk og social anamnese og diagnostik
- redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering, og generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
- diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser, ætiologi, indikation og behov for behandling samt foreslå behandlinger
- redegøre for og foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og relevant kontrol, vurdere prognose, foreslå behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling
- diagnosticere og redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer foreslå behandling af disse og/eller henvisning til relevant regi
- redegøre for klinisk introduktionsrutine på børn og gøre rede for hvorledes der etableres en optimal kommunikation med et barn
- forklare og anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
- redegøre for tandlægens (i børne- og ungdomstandplejen) psykologiske og socialpsykologiske kompetence
- redegøre for de udviklingspsykologiske adfærdsområder (kognitive, moralske, motoriske og sociale) der har relation til det pædodontiske arbejdsområde
- redegøre for teori og registrering af barnets oplevelse og mestring af stress og smerte
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODA11016E
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Eksamen
- Kursuskapacitet
- 90 deltagere
- Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Kursusansvarlige
- Sven Kreiborg (5-756d74676b4275777066306d7730666d)
Kursussekretær: Susanne Witthøft,
e-mail: suw@sund.ku.dk
Gemt den
16-09-2013