SMOA09001U Humanbiologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Human Biology

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i molekylær biomedicin - obligatorisk
Kursusindhold

Kursets formål er at give indblik i cellens opbygning, de enkelte grundvæv og de organsystemer der udgør den menneskelige organisme.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • beskrive opbygningen af cellen og cellens organeller med angivelse af de enkelte deles funktioner
  • beskrive de enkelte trin i mitosen
  • beskrive passive og aktive transportprocesser over cellemembraner
  • beskrive de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning
  • anvende den latinske terminologi for kropsdele, organer, muskler, nerver, knogler, kar og led
  • beskrive huden med de dertil knyttede strukturer: hår, negle og specialiserede sved- og fedtproducerende kirtler, specialiserede sanseorganer der har betydning for legemets reaktion på smerte, tryk, berøring og ændringer i temperatur
  • beskrive bevægeapparatets opbygning af muskler, knogler og led med tilhørende brusk og ledbånd med angivelse af navn og funktion for de enkelte dele; samt deres betydning for sammen at forsyne legemet med en fast grundstruktur, hvor leddene giver mulighed for mobilitet
  • beskrive knoglernes betydning som depot for mineraler, samt den røde knoglemarvs struktur og funktion
  • beskrive tværstribet skeletmuskulaturs opbygning mikroskopisk og makroskopisk. Angive betydningen af en muskels udspring og tilhæftning i relation til virkning på et led
  • beskrive nervesystemets inddeling, eksempler på funktionsudfald ved læsioner af perifere nerver og hypo- og hyperfunktion af det autonome nervesystem
  • beskrive sanseapparatets inddeling i generelle og specielle sansefunktioner
  • beskrive den hormonale regulering af cellulære funktioner
  • beskrive det endokrine systems opbygning samt den fysiologiske rolle af de endokrine hovedsystemer
  • beskrive det cardiovaskulære system, hjertets impulsgeneration, ledningssystemet, sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjertets minutvolumen, samt endeligt at relatere elektrokardiogrammet til depolariseringen af hjertets enkelte dele
  • beskrive blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, proteiner, hormoner og immunkompetente celler og for regulering af legemstemperaturen
  • beskrive det respiratoriske system, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt forklare samvirket mellem respiration og cirkulation
  • beskrive samt under supervision udføre peak flow måling og spirometri
  • beskrive det gastrointestinale systems betydning for bearbejdning af føden, angive basalt næringsbehov og beregne BMI (body mass index)
  • beskrive urogenitalsystemet, herunder nyrernes funktion i opretholdelse af elektrolyt-, vand og syre/base balancen, deres udskillelse af affaldsstoffer i urinen og forklare kroppens væskebalance og dens regulering
  • beskrive reproduktionssystemets opbygning og funktion hos kvinden og manden
  • beskrive individets vækst og udvikling
  • beskrive det lymfatiske system, dets inddelinger og dets betydning for transport af lymfe, lymfocytter, proteiner og fedt
  • beskrive de lysmikroskopiske principper for at fremkalde kontrast i præparater, beskrive præparationsteknikker og betjene et lysmikroskop
Forelæsninger og holdtimer.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 2
  • Forberedelse
  • 329
  • Forelæsninger
  • 37
  • Holdundervisning
  • 33
  • Praktiske øvelser
  • 11
  • I alt
  • 412
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.
---
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Uge 25, 2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • beskrive opbygningen af cellen og cellens organeller med angivelse af de enkelte deles funktioner
  • beskrive de enkelte trin i mitosen
  • beskrive passive og aktive transportprocesser over cellemembraner
  • beskrive de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning
  • anvende den latinske terminologi for kropsdele, organer, muskler, nerver, knogler, kar og led
  • beskrive huden med de dertil knyttede strukturer: hår, negle og specialiserede sved- og fedtproducerende kirtler, specialiserede sanseorganer der har betydning for legemets reaktion på smerte, tryk, berøring og ændringer i temperatur
  • beskrive bevægeapparatets opbygning af muskler, knogler og led med tilhørende brusk og ledbånd med angivelse af navn og funktion for de enkelte dele; samt deres betydning for sammen at forsyne legemet med en fast grundstruktur, hvor leddene giver mulighed for mobilitet
  • beskrive knoglernes betydning som depot for mineraler, samt den røde knoglemarvs struktur og funktion
  • beskrive tværstribet skeletmuskulaturs opbygning mikroskopisk og makroskopisk. Angive betydningen af en muskels udspring og tilhæftning i relation til virkning på et led
  • beskrive nervesystemets inddeling, eksempler på funktionsudfald ved læsioner af perifere nerver og hypo- og hyperfunktion af det autonome nervesystem
  • beskrive sanseapparatets inddeling i generelle og specielle sansefunktioner
  • beskrive den hormonale regulering af cellulære funktioner
  • beskrive det endokrine systems opbygning samt den fysiologiske rolle af de endokrine hovedsystemer
  • beskrive det cardiovaskulære system, hjertets impulsgeneration, ledningssystemet, sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjertets minutvolumen, samt endeligt at relatere elektrokardiogrammet til depolariseringen af hjertets enkelte dele
  • beskrive blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, proteiner, hormoner og immunkompetente celler og for regulering af legemstemperaturen
  • beskrive det respiratoriske system, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt forklare samvirket mellem respiration og cirkulation
  • beskrive samt under supervision udføre peak flow måling og spirometri
  • beskrive det gastrointestinale systems betydning for bearbejdning af føden, angive basalt næringsbehov og beregne BMI (body mass index)
  • beskrive urogenitalsystemet, herunder nyrernes funktion i opretholdelse af elektrolyt-, vand og syre/base balancen, deres udskillelse af affaldsstoffer i urinen og forklare kroppens væskebalance og dens regulering
  • beskrive reproduktionssystemets opbygning og funktion hos kvinden og manden
  • beskrive individets vækst og udvikling
  • beskrive det lymfatiske system, dets inddelinger og dets betydning for transport af lymfe, lymfocytter, proteiner og fedt
  • beskrive de lysmikroskopiske principper for at fremkalde kontrast i præparater, beskrive præparationsteknikker og betjene et lysmikroskop