SMEB12011U Kursus i videnskabsteori (fra foråret 2014)
Course in Philosophy of Science (from spring 2014)
Formålet med kurset er at give en grundlæggende forståelse af centrale videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger med relation til det medicinske fagområde. I den videnskabsteoretiske del diskuteres det, hvad der karakteriserer den videnskabelige erkendelse og i denne sammenhæng præsenteres videnskabernes institutionelle rammer og grundlæggende metoder ligesom basale begreber som kausalitet, reduktionisme og realisme introduceres. I den etiske del introduceres generel normativ etisk teori, og det vises, hvordan etisk teori kan anvendes såvel i klinisk og forskningsmæssig sammenhæng som i forbindelse med forebyggelse og prioritering af sundhedsydelser.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Beskrive centrale træk i universiteternes udvikling
- Forklare hvad der karakteriserer videnskabelig erkendelse
- Diskutere metoder til at forebygge og afsløre videnskabelig uredelighed
- Forklare hvilken rolle basal logik spiller i forbindelse med formulering og afprøvning af videnskabelige hypoteser
- Redegøre for forholdet mellem videnskabelige modeller og empiriske data
- Beskrive evidenshierarkiet og diskutere dets begrænsninger
- Redegøre for den kontrollerede kliniske undersøgelse
- Diskutere årsagsbegrebet
- Redegøre for realisme og anti-realisme
- Redegøre for forskellige betydninger af begrebet reduktionisme
- Diskutere forholdet mellem videnskab og værdier
- Gøre rede for etikkens grundbegreber
- Diskutere forskelle mellem klinisk etik og forskningsetik
- Gøre rede for centrale etiske problemer i forbindelse med forebyggelse
- Beskrive de vigtigste positioner i forbindelse med fordelingsretfærdighed og prioritering af sundhedsydelser
Bestået kursus i excitable celler
Bestået eksamen i medicinsk celle- og vævsbiologi inklusive excitable celler
Bestået kursus i medicinsk genetik
Beastået eksamen i basal humanbiologi og cellens kemiske komponenter
Bestået eksamen i tidlig patientkontakt samt bestået integreret
Den studerendes arbejdsbelastning for kursus og eksamen fremgår af Eksamen i videnskabsteori.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 16
- Holdundervisning
- 16
- I alt
- 32
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringObligatorisk skriftlig gruppeopgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at få godkendt den obligatoriske opgave skal den studerende kunne:
- Beskrive grundlæggende videnskabsteoretiske og/eller etiske problemstillinger i et tekstmateriale, som den studerende præsenteres for, f.eks. en videnskabelig artikel eller uddragaf en folketingsdebat
- Analysere materialet og redegøre for de argumenter, der fremføres
- Diskutere de fremførte argumenter og nå frem til en begrundet stillingtagen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEB12011U
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 4 uger
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- Forbeholdt medicinstuderende ved KU
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Annamaria Carusi (3-717e735083857e743e7b853e747b)