SMEA06018U Kursus i hjerte og lunger (2006)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Course in the Heart and the Lungs (2006)
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i medicin
- obligatorisk
2006-studieordningen - udbydes sidste gang efteråret 2014
2006-studieordningen - udbydes sidste gang efteråret 2014
Kursusindhold
Kurset skal give den studerende kundskaber om og forståelse for hjerte, lungerne og respirationsvejenes biologiske processer på molekylært-, cellulært-, organ- og helkropsniveau. Kurset skal desuden give kundskaber om og forståelse for kredsløbets struktur og funktion.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Beskrive hjertet, lungerne og luftvejenes makroskopiske og mikroskopiske anatomi, den embryonale udvikling samt de mest almindelige udviklingsanomalier
- Forklare blodets betydning for transport af ilt og kuldioksid
- Redegøre for hjertets elektriske aktivitet på det cellulære niveau, det molekylære niveau og helkropsniveau og for de mest almindelige rytmeforstyrrelser
- Redegøre for hæmodynamikkens grundbegreber, arteriesystemet, vene- og lymfesystemets funktioner, hjertets pumpefunktion og perfusion, hjertets arbejde og den neurohumorale kontrol · Redegøre for stoftransporten over kapillærendotelet samt for dettes aktive funktioner
- Redegøre for elektrokardiografi, herunder det patologiske ekg i hovedtræk
- Redegøre for akut og kronisk blodtryksregulering, kompensatoriske mekanismer ved blødning, de enkelte organers perfusion, kredsløbsreguleringen ved hjerteinsufficiens og chok
- Redegøre for respirationsgassernes fysiske forhold, bevægelser i respirationssystemet samt i kredsløb og væv
- Redegøre for begreberne ventilation, alveolær ventilation, dødt rum, iltoptagelse og kuldioksidudskillelse, inklusiv beregning af disse størrelser
- Redegøre for respirationens mekanik, perfusion samt for
diffusionen af respirationsgasser i lunger og væv, transporten af
ilt og kuldioxid i blodet, respirationens regulering
Redegøre for væsentlige patofysiologiske forhold, herunder restriktive og obstruktive lungelidelser, lungefunktionsprøver, hypoksi - Redegøre for lungernes betydning i neutralitetsreguleringen og kvalitativt og kvantitativt for de vigtigste syre-base forstyrrelser og respirationsorganernes medvirken
Formelle krav
Bestået kursus i
celle- og vævsbiologi
Bestået kursus i medicinsk genetik
Eksamen i basal humanbiologi og cellens kemiske komponenter
Eksamen i celle- og vævsbiologi
Eksamen i tidlig patientkontakt
Bestået kursus i medicinsk genetik
Eksamen i basal humanbiologi og cellens kemiske komponenter
Eksamen i celle- og vævsbiologi
Eksamen i tidlig patientkontakt
Undervisningsform
Forelæsninger,
holdundervisning og øvelser
Bemærkninger
Kurset evalueres i
Integreret eksamen hjerte, lunger, energiomsætning samt mave, tarm
og lever.
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus i hjerte og lunger, Kursus i mave, tarm og lever, Kursus i energiomsætning fremgår samlet af Integreret eksamen hjerte, lunger, energiomsætning samt, tarm og lever.
Studerende på 2006-studieordningen samundervises med studerende på kursus i hjerte, kredsløb og lunger på 2012-studieordningen.
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus i hjerte og lunger, Kursus i mave, tarm og lever, Kursus i energiomsætning fremgår samlet af Integreret eksamen hjerte, lunger, energiomsætning samt, tarm og lever.
Studerende på 2006-studieordningen samundervises med studerende på kursus i hjerte, kredsløb og lunger på 2012-studieordningen.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0
- I alt
- 0
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseSkriftlig afleveringDeltagelse i øvelserne er en forudsætning for godkendelse af de obligatoriske
øvelsesrapporter og godkendelse af kurset. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
- Beskrive hjertet, lungerne og luftvejenes makroskopiske og mikroskopiske anatomi, den embryonale udvikling samt de mest almindelige udviklingsanomalier
- Forklare blodets betydning for transport af ilt og kuldioksid
- Redegøre for hjertets elektriske aktivitet på det cellulære niveau, det molekylære niveau og helkropsniveau og for de mest almindelige rytmeforstyrrelser
- Redegøre for hæmodynamikkens grundbegreber, arteriesystemet, vene- og lymfesystemets funktioner, hjertets pumpefunktion og perfusion, hjertets arbejde og den neurohumorale kontrol · Redegøre for stoftransporten over kapillærendotelet samt for dettes aktive funktioner
- Redegøre for elektrokardiografi, herunder det patologiske ekg i hovedtræk
- Redegøre for akut og kronisk blodtryksregulering, kompensatoriske mekanismer ved blødning, de enkelte organers perfusion, kredsløbsreguleringen ved hjerteinsufficiens og chok
- Redegøre for respirationsgassernes fysiske forhold, bevægelser i respirationssystemet samt i kredsløb og væv
- Redegøre for begreberne ventilation, alveolær ventilation, dødt rum, iltoptagelse og kuldioksidudskillelse, inklusiv beregning af disse størrelser
- Redegøre for respirationens mekanik, perfusion samt for
diffusionen af respirationsgasser i lunger og væv, transporten af
ilt og kuldioxid i blodet, respirationens regulering
Redegøre for væsentlige patofysiologiske forhold, herunder restriktive og obstruktive lungelidelser, lungefunktionsprøver, hypoksi - Redegøre for lungernes betydning i neutralitetsreguleringen og kvalitativt og kvantitativt for de vigtigste syre-base forstyrrelser og respirationsorganernes medvirken
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEA06018U
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- Forbeholdt medicinstuderende ved KU
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin
Udbydende institut
- Biomedicinsk Institut
Kursusansvarlige
- Thomas Jonassen (8-757a796c7e7e70794b7e80796f397680396f76)
Kursussekretær: Lene Kongebro Noer,
e-mail: lcko@sund.ku.dk
Gemt den
01-05-2013