SITA08015U Sundhedsvæsenets organisering

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The Organization of Health Care Systems

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i it og sundhed - obligatorisk
Kursusindhold

Faget introducerer de studerende til sundhedsvæsenets organisering og til de arbejdspraksisser, i hvilke it-systemer skal fungere. Med udgangspunkt i klassiske og nyere organisationsteorier og analysemetoder arbejdes med at udvikle en samfundsvidenskabelig forståelse af de konkrete organisatoriske og professionelle sammenhænge, hvori it anvendes eller søges implementeret. Forholdet mellem it og specifikke organisatoriske fænomener som social struktur, fysisk struktur, kultur, sundhedsvæsenets aktører, beslutningstagning samt konflikt og ledelse belyses i undervisningen gennem teori og empirisk eksempler.

Faget består at tre overlappende forløb: 1) introduktionsforløb til det danske sundhedsvæsens organisering, arbejdspraksisser og centrale aktører, 2) organisationsteoretisk forløb med indføring i centrale perspektiver, teorier og begreber og 3) organisationsanalytisk forløb orienteret mod udformning af selvstændige organisationsanalyser, der vedrører it i sundhedsvæsenet.

Målet er, at den studerende bliver i stand til selvstændigt at forstå og analysere de organisatoriske problemstillinger som mødet mellem sundhedsvæsen og informationsteknologi afstedkommer.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • have viden om og overblik over det danske sundhedsvæsens organisering, arbejdspraksisser samt centrale aktører.
  • gøre rede for de vigtigste organisationsteoretiske retninger, deres respektive grundantagelser og erkendeinteresser samt diskutere deres indbyrdes ligheder og forskelle
  • være i stand til at skitsere hvordan en organisationsanalyse kan laves
  • anvende de præsenterede teoretiske modeller til at analysere specifikke empiriske problemstillinger af relevans for udvikling, implementering og anvendelse af it i sundhedsvæsenet
  • præsentere selvstændige indsigter og kritiske refleksioner over konkrete organisationsanalyser

 

Forelæsninger, holdundervisning og vejledning af synopsis.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Forberedelse
  • 121
  • Forelæsninger
  • 13
  • Holdundervisning
  • 30
  • Projektarbejde
  • 110
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 30 minutter
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i synopsis udarbejdet individuelt eller i grupper. Synopsen afleveres inden kursusafslutning.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Alle – dog ikke apparater, der muliggør ekstern kommunikation.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 25, 2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 til eksamen skal den studerende kunne:

  • demonstrere viden om og overblik over det danske sundhedsvæsens organisering, arbejdspraksisser samt centrale aktører.
  • gøre rede for de vigtigste organisationsteoretiske retninger, deres respektive grundantagelser og erkendeinteresser samt diskutere deres indbyrdes ligheder og forskelle
  • være i stand til at skitsere hvordan en organisationsanalyse kan laves
  • anvende de præsenterede teoretiske modeller til at analysere specifikke empiriske problemstillinger af relevans for udvikling, implementering og anvendelse af it i sundhedsvæsenet
  • præsentere selvstændige indsigter og kritiske refleksioner over konkrete organisationsanalyser