SFOB09037U Social medicin og rehabilitering (2009, rev. 2013)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Social Medicine and Rehabilitation (2009, rev. 2013)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Faget omfatter en introduktion til og gennemgang af centrale områder inden for socialmedicin og rehabilitering. Faget rummer teorier om socialmedicinske begreber samt eksempler på, hvordan disse teorier håndteres i praksis i social- og sundhedsvæsenet - såvel blandt børn, voksne og ældre – i et folkesundhedsvidenskabeligt perspektiv. Faget rummer derudover teoretisk og praktisk undervisning i rehabilitering med speciel fokus på kronisk sygdom og integreret indsats i sundhedsvæsenet som led i en socialmedicinsk intervention.

Målbeskrivelser

Målet er, at den studerende tilegner sig en indsigt i centrale problemstillinger, begreber, teorier samt håndtering af hovedemnerne:

  • social marginalisering, fattigdom, afvigelse og misbrug;
  • sociale årsager til og følger af sygdom, belastning og svækkelse;
  • rehabilitering – muligheder i relation til kronisk sygdom og sammenhængende patientforløb;
  • samfundets foranstaltninger til forebyggelse, behandling og rehabilitering.

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • foretage en afgrænsning af et problemfelt;
  • udarbejde en folkesundhedsvidenskabelig problemformulering;
  • udføre relevant litteratursøgning samt indsamle relevant materiale til løsning af en konkret opgave;
  • disponere, strukturere og akademisk argumentere i et folkesundhedsvidenskabeligt perspektiv;
  • analysere og kritisk diskutere en konkret socialmedicinsk problemformulering ud fra fx epidemiologiske undersøgelser, forebyggelses- og/eller behandlingsinitiativer – herunder rehabiliteringsmuligheder - set ud fra borgerens, familiens eller samfundets synsvinkel
Forelæsninger og holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 40
  • Forberedelse
  • 54
  • Forelæsninger
  • 26
  • Holdundervisning
  • 18
  • I alt
  • 138
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 7 dage
Projektopgaven udarbejdes efter kursets afslutning - individuelt eller i grupper på op til 3 studerende.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 51, 2013
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen kunne:

  • foretage en afgrænsning af et problemfelt;
  • udarbejde en folkesundhedsvidenskabelig problemformulering;
  • udføre relevant litteratursøgning samt indsamle relevant materiale til løsning af en konkret opgave;
  • disponere, strukturere og akademisk argumentere i et folkesundhedsvidenskabeligt perspektiv;
  • analysere og kritisk diskutere en konkret socialmedicinsk problemformulering ud fra fx epidemiologiske undersøgelser, forebyggelses- og/eller behandlingsinitiativer – herunder rehabiliteringsmuligheder - set ud fra borgerens, familiens eller samfundets synsvinkel