SFOA09088U Sundhedsvæsenets struktur og funktion

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Health Care Systems

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Faget giver en introduktion til og overblik over det danske sundhedsvæsen via gennemgang af sundhedsvæsenets historiske udvikling, centrale aktører og processer samt væsentlige aktiviteter og programmer. En række empiriske felter gennemgås med udgangspunkt i nyere samfundsvidenskabelige teorier med relevans for folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger. Der lægges vægt på at skabe en forståelse af, hvordan forskellige styringsredskaber og –rationaler former sundhedsvæsnet.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • demonstrere viden om og overblik over det danske sundhedsvæsens struktur og funktion, dets centrale aktører og processer samt de vigtigste styringsredskaber og kvalitetsfremmende aktiviteter;
  • selvstændigt analysere og vurdere sundhedsvæsnets aktiviteter med udgangspunkt i samfundsvidenskabelige teorier og begreber
  • selvstændigt og kritisk analysere de forskellige styringsredskaber, deres grundantagelser og mulige implikationer.
Forelæsninger og holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • Forberedelse
  • 161
  • Forelæsninger
  • 14
  • Holdundervisning
  • 27
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
---
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Adgang til følgende programmer ved eksamen på Peter Bangs Vej:

Officepakken (Word, Excel, Onenote og Powerpoint)
IO2 – den digitale pen
Panoramic Viewer
Paint
Lommeregner – Windows egen
R – Statistik program
ITX MC – multiple choice program
Adobe reader
USB adgang – til usb stik med noter m.m.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 46, 2013
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen kunne:

  • demonstrere viden om og overblik over det danske sundhedsvæsens struktur og funktion, dets centrale aktører og processer samt de vigtigste styringsredskaber og kvalitetsfremmende aktiviteter;
  • demonstrere overblik over pensum og anvende relevant samfundsvidenskabelig litteratur i analysen af konkrete empiriske problemstillinger;
  • selvstændigt og kritisk forholde sig til det ved eksamen udleverede kildemateriale;
  • selvstændigt og kritisk analysere de forskellige styringsredskaber, deres grundantagelser og mulige implikationer.