SFOA09012U 1. årsprojekt i Socialepidemiologi og folkesygdomme, Forebyggelse og sundhedsfremme og Sociologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

1st year’s Project in Social Epidemiology and Public Health, Disease prevention and Health Promotion, and Sociology

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

1.årsprojektet omfatter et tværfagligt, problem- og gruppebaseret arbejde med inddragelse af tre fag: Socialepidemiologi og folkesygdomme, Forebyggelse og sundhedsfremme samt Sociologi.

Målbeskrivelser

1.-årsprojektet har til formål at de studerende tilegner sig kompetencer i problemorienteret samarbejde ved selvstændig afgrænsning af et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde, under inddragelse af flere fagområder. Herunder skal de studerende udføre relevant litteratursøgning og med faglig fordybelse og kritisk refleksion udarbejde en skriftlig akademisk fremstilling. Projektet skal udarbejdes med fokus på fælles ansvarstagen, planlægning og opgaveløsning.

Bestået kursus i Sociologi
Bestået kursus i Socialepidemiologi og folkesygdomme
Bestået kursus i Forebyggelse og sundhedsfremme
Projektarbejde
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Holdundervisning
  • 9
  • Projektarbejde
  • 349
  • Seminar
  • 14
  • Vejledning
  • 39
  • I alt
  • 412
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 25 minutter
Både projektopgaven og den mundtlige prøve foregår i grupper à 3-5 studerende. Den mundtlig prøver tager udgangspunkt i projektopgaven og projektets litteratur. Det skriftlige projekt vejer tungest i bedømmelsen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 24-25, 2014
Kriterier for bedømmelse

Der foretages en samlet bedømmelse af hvorvidt de studerende demonstrerer evnen til skriftligt og mundtligt at kunne behandle et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde under inddragelse af elementer fra fagene Sociologi, Socialepidemiologi & Folkesygdomme i Danmark og Forebyggelse & Sundhedsfremme. Herunder:

  • Viden
    • Beskrive et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde samt beskrive udbredelsen heraf i Danmark
    • Demonstrere viden om fordelingen og ændringer i sundhedsadfærd i befolkningen, eller sundhedsadfærdens, sociale relationers eller social uligheds betydning for et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde.
    • Redegøre for anvendelse af sociologiske grundbegreber og teoretiske retninger i relation til et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde

     

  • Færdigheder
    • Demonstrere brugen af fagenes begreber i et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde
    • Læse og forholde sig kritisk til videnskabelige artikler inden for et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde
    • Der lægges vægt på de studerendes stave- og formuleringsevne, om end det faglige indhold vejer tungest

     

  • Kompetencer
    • Analysere et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde ved brug af teoretisk viden
    • Omsætte udvalgte sociologiske og socialepidemiologiske begreber til forslag til forebyggelsestiltag overfor et folkesundhedsvidenskabeligt relevant problemområde
    • Der lægges vægt på de studerende evne til at udtrykke samarbejde.