SFOA09005U Kvalitative analysestrategier og videnskabsteori

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Qualitative Studies and Philosophy of Science

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Kursets formål er – med udgangspunkt i det kvalitative perspektiv – at give de studerende færdigheder i at analysere konkrete empiriske fænomener. I forelæsninger præsenteres de studerende for de klassiske videnspositioner inden for samfundsvidenskabernes filosofi og deres betydning for udvikling af kvalitative forskningstraditioner. Gennem forelæsninger og holdundervisning gøres de studerende bekendt med de mest almindelige kvalitative forskningstraditioner og får et mere grundigt kendskab til udvalgte kvalitative forskningstraditioner. De studerende skal gennem undervisning og selvstændig opgaveskrivning udarbejde en analysestrategi inden for udvalgte traditioner og på baggrund heraf foretage en kvalitativ analyse af konkrete empiriske fænomener.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

definere sin vidensposition, herunder

  • redegøre for den valgte vidensposition og dets placering i relation til andre traditionelle videnspositioner
  • demonstrere kendskab til de centrale elementer/begreber inden for den valgte vidensposition
  • etablere sammenhæng mellem den valgte vidensposition og den valgte analysemetode

udarbejde en analysestrategi, herunder

  • definere en klar problemstilling, der er tilgængelig for kvalitativ analyse
  • udvælge, afgrænse og/eller producere analysemateriale
  • udforme et analyseapparat, der er egnet til en given problemformulering
  • anvende relevante analysemetoder på et materiale

reflektere over og vurdere den viden, der er opnået i forhold til relevante kvalitetskrav og den valgte vidensposition.

 

Forelæsninger og holdtimer
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 99
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 28
  • Projektarbejde
  • 120
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Aflevering af kursusopgave
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Afleveringsfrist: uge 2, 2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen kunne:

definere sin vidensposition, herunder

  • redegøre for den valgte vidensposition og dets placering i relation til andre traditionelle videnspositioner
  • demonstrere kendskab til de centrale elementer/begreber inden for den valgte vidensposition
  • etablere sammenhæng mellem den valgte vidensposition og den valgte analysemetode

udarbejde en analysestrategi, herunder

  • definere en klar problemstilling, der er tilgængelig for kvalitativ analyse
  • udvælge, afgrænse og/eller producere analysemateriale
  • udforme et analyseapparat, der er egnet til en given problemformulering
  • anvende relevante analysemetoder på et materiale

reflektere over og vurdere den viden, der er opnået i forhold til relevante kvalitetskrav og den valgte vidensposition.