SFAKB0291U Studieophold på apotek

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Pharmacy Internship

Uddannelse
Kandidat i farmaci - obligatorisk
Kursusindhold
Under studieopholdet deltager den studerende i apotekets daglige opgaver i forbindelse med lægemiddelekspedition, farmakoterapi i praksis (medicingennemgang, medicinprofiler, patientsikkerhed, lægemiddelrelaterede problemer, klinisk farmaceutiske funktioner og patientvejledning), møder med andet sundhedspersonale, apotekets organisation, ledelse og økonomi samt kvalitetssikring.

Den studerende og vejleder udarbejder i fællesskab en plan for studieopholdets indhold herunder den tidsmæssige fordeling og placering af den studerendes studierelaterede opgaver. Studieopholdet tilrettelægges således, at den studerende får lejlighed til at indleve sig i apotekets interne og eksterne funktioner.

Under studieopholdet indgår den studerende tillige i apotekets specielle opgaver, som foregår internt på apoteket eller i eksternt samarbejde med patientbrugergrupper samt andre fagpersoner og institutioner. Herudover skal den studerende under studieopholdet gennemføre selvstændige studieopgaver, dels i form af særlige opgaver der har relation til apotekets hverdag, dels i form af en obligatorisk udstationering. På FARMA indgår endvidere følgende elementer i studieenheden: To introduktionsdage og to teoriforløb (henholdsvis 5 og 3 dage). Disse indeholder forelæsninger, praktiske øvelser og/eller gruppearbejde inden for følgende emner: Kommunikationsteori og -praksis, ledelse og organisering på apotek, klinisk farmaci, patientsikkerhed, farmaceutisk omsorg, lægemiddelrelaterede problemer, medicinprofilgennemgang, tværfagligt samarbejde, selvmedicinering/egenomsorg, skrankeekspedition, refleksioner, farmakoterapi, apoteksøkonomi, sundhedsydelser, apotekets rolle mm.
Målbeskrivelser

Formål / Objective

Studieopholdet har til formål:
  • at lære de studerende at tilegne sig viden og at reflektere over den tilegnede viden i en praksissituation
  • at give de studerende træning og færdigheder i ekspedition af lægemidler og kommunikation med patienter og fagpersoner
  • at give de studerende kendskab til klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende aktiviteter på apoteket samt mulighed for at udøve disse
  • at bringe de studerende i kontakt med patienter og brugere af sundhedsvæsenet
  • at give de studerende mulighed for at indleve sig i farmaceutens rolle, herunder arbejds- og ansvarsområder specielt på apoteket, men også i den primære og sekundære sundhedssektor og i det tværfaglige samarbejde i det lokale sundhedsvæsen
  • at give de studerende mulighed for integration og afprøvning i praksis af den teoretiske viden fra fagene farmakoterapi, almen og organrelateret farmakologi, samfundsfarmaci, lægemiddelfremstilling og -formulering samt lægemiddeløkonomi, toksikologi, farmakognosi og statistik, som er erhvervet på den farmaceutiske bacheloruddannelse samt 1. semester af den farmaceutiske kandidatuddannelse

Målbeskrivelse / Course outcome

Det tilstræbes, at den studerende efter afsluttet studieophold:

1. Har erhvervet viden og færdigheder i farmaceutisk praksis vedrørende emneområderne

  • lægemiddelekspedition og -distribution,
  • kundekommunikation og faglig rådgivning,
  • klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
  • rationel farmakoterapi, lægemiddelrelaterede problemer, selvmedicinering/​egenomsorg og patientsikkerhed
  • tværfagligt samarbejde i sundhedsvæsenet
  • organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold i en virksomhed og i et lokalområdes sundhedsvæsen
  • undervisning og formidling

2. Har udviklet refleksive evner i forhold til

  • egen faglig udvikling via de konkrete opgaver på apoteket
  • overvejelser vedrørendefarmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt.

3. Har demonstreret evnen til socialisering i forhold til

  • at indgå i samarbejdet på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
  • brugbarheden for apoteket af de aktiviteter den studerende udfører
  • planlægning af og opfølgning på supervision med vejleder på apoteket

4. Har demonstreret initiativ, kreativitet, selvstændighed.
5. Har demonstreret bredde i valg af indhold til vurderingsportefølje.

  • Udvalgte love og regler vedrørende apotekervæsen og lægemiddeldistribution
  • Tindall WN, Beardsley RS, Kimberlin CL Communication Skills in Pharmacy Practice. Fourth edition, Lippincott Williams & Wilkins; 2003
  • Materiale på hjemmesiden i forbindelse med københavnerugerne
  • Samtlige undervisningsmaterialer fra forudsætningsfagene
1.Tilmelding til studieophold på apotek forudsætter optagelse på kandidatuddannelsen i farmaci.
2.De studerende skal have bestået følgende fagelementer inden studieopholdet påbegyndes: Farmakoterapi, almen og organrelateret farmakologi, øvelser i lægemiddelformulering, øvelser i lægemiddelfremstilling samt samfundsfarmaci, videnskabelig formidling og metode.
3.Studieopholdet er tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende endvidere har opnået en viden svarende til indholdet i følgende fagelementer: Lægemiddelformulering og lægemiddelfremstilling, lægemiddelpolitik, -økonomi og -etik, toksikologi, farmakognosi/​naturstofkemi samt statistik.
4.Særligt for farmakonomer: Se kursushjemmesiden for studieophold på apotek.
6 måneder på apotek. På Fakultetet afholdes der 2 dages introduktion til studieophold i januar måned, samt to teoriforløb på FARMA i marts og ultimo maj af i alt 8 dages varighed.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 134
  • Forelæsninger
  • 35
  • Kollokvier
  • 32
  • Praktiske øvelser
  • 629
  • I alt
  • 830
Point
30 ECTS
Prøveform
Portfolio
Prøveform / Examination type:
Vurderingsportefølje

Prøvedesign / Examination design
Vurderingsporteføljen (indeholdende 4 beskrivelser af de mest udbytterige aktiviteter under studieophold på apotek) udgør grundlaget for karaktergivningen. Ved vurderingen af disse beskrivelser lægges der vægt på nedenstående karakterbeskrivelser.

Særlige forhold / Special conditions:
Som forudsætning for at blive indstillet til eksamen skal følgende forhold være opfyldt (indstillingsgrundlag): 1.Bestået 1-times skriftlig test på Københavneruge 1 om receptekspedition 2.Vejleders faglige vurdering af skrankeekspeditioner og medicingennemgang
3.Apotekets attest for gennemført studieophold
4.Tilstedeværelse på de 2 teoriuger og introduktionsdage
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Beskrivelse af prøven og bedømmelse / Description of examination and assessment criteria

Karakterbeskrivelse / Description of grades

12 - Fremragende
Den studerende formår at
  1. demonstrere opnåelse af den erhvervede viden og de erhvervede færdigheder inden for emneområderne nævnt i målbeskrivelsen.
  2. demonstrere sine refleksive evner i forhold til sin faglige udvikling via de konkrete opgaver på apoteket samt farmaceutens rolle på apoteket og i sundhedssektoren samt at forholde sig teoretisk til samt perspektivere disse.
  3. demonstrere evnen til socialisering i forhold til at indgå i samarbejdet på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere samt i forhold til brugbarheden af de aktiviteter som udføres for apoteket samt formidle dele af den erhvervede viden og de erhvervede færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartner.
  4. demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed
  5. demonstrere bredde i valg af indhold til vurderingsportefølje.
7 - God
Den studerende formår at opfylde punkt 1 til fulde, samt dele af punkterne 2, 3, 4 og 5 dog uden den nødvendige indsigt og dybde til at besvare disse punkter til fulde.

02 - Tilstrækkelig
Den studerende formår at opfylde dele af punkt 1 samt to af punkterne 2-5 dog uden den nødvendige indsigt og dybde til at beskrive punkterne til fulde.