SFABB0221U Dynamisk Biokemi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Biochemistry

Kursusindhold
Kurset er teoretisk og er bygget op omkring en forelæsningsserie, støttet af et antal klassetimer omhandlende centrale emner. I erkendelse af de studerendes varierende niveau af biologi fra gymnasieskolen, vil kurset indledes med en introduktion til de biologisk orienterede fag.

Undervisningen er i vidt omfang interaktiv og studenterinddragende, baseret på princippet om peer instruction.

Kurset omhandler den eukaryote celles funktionelle struktur, strukturen af relevante biologiske molekyler, enzymbaseret katalyse, det intermediære stofskifte og dets regulering, omsætning af lipider, intracellulære signalleringsveje, aspekter af human ernæring, samt den eukaryote celles arvemateriale og informationsstrømmen fra gen til funktionelt og korrekt subcellulært lokaliseret protein.

Kursets omdrejningspunkt er den dynamiske biokemi, det vil sige det intermediære stofskifte inkluderende dettes regulering og subcellulære lokalisation, forskellige reaktionsvejes indbyrdes relationer, samt den molekylær- og cellebiologiske basis herfor. Lægemidlers indvirkning på metaboliske processer og biokemiske reaktioner inddrages i kursusforløbet. 


I 2013 vil kurset som noget nyt omfatte en virtuel laboratorieøvelse i enzymkinetik.
Målbeskrivelser

 

Biokemi danner fundamentet for forståelse af farmakologien, samt dele af mikrobiologien, medicinalkemien og farmacien, hvorfor en grundlæggende forståelse af biokemien er vigtig for farmaceuter. Formålet med kurset er, at bibringe de studerende et grundlæggende kendskab til centrale elementer af biokemien, som har relevans for deres videre uddannelse og senere virke.

Efter kurset, vil de studerende have opnået følgende kompetencer:
  • En teoretisk indsigt i centrale biokemiske og celle- og molekylærbiologiske emner
  • En viden om hvordan biologisk aktive stoffer, såsom lægemidler, kan påvirke cellens funktioner
  • En viden, som gør de studerende i stand til at forstå elementer af farmakologi, mikrobiologi, medicinalkemi og farmaci
  • Et begrebsapparat, der gør de studerende i stand til at kommunikere med andre fagprofessionelle om biokemiske samt celle-/​molekylærbiologiske relaterede emner
 
De specifikke kompetencer vil omfatte teoretisk viden om
  • cellebiologi; hvad der karakteriserer den eukaryote celle (herefter celle)
  • cellens funktionelle struktur, cellens organeller
  • enzymbaseret katalyse, herunder klassificering, regulering og kinetik
  • bioenergi, herunder cellens dannelse, oplagring og frigivelse/udnyttelse af kemisk bundet energi
  • cellens energistofskifte, herunder glykolysen, TCA cyklus og oxidativ fosforylering
  • oplagring af energi; glycogen og glyconeogenese
  • syntese og nedbrydning af aminosyrer
  • transport over biologiske membraner, herunder typer af transport, mekanismer, regulering og kinetik
  • lipider, herunder syntese, oplagring, oxidativ metabolisme og lipoproteiner
  • metabolisk regulering
  • receptor-medieret signalering
  • intracellulære signaleringsveje
  • forskellige aspekter af human ernæring, herunder funktionen af den gastrointestinale trakt, mikro- og makronutrienter m.m.
  • syntese af nukleotider
  • cellens informationsstrøm fra gen til funktionelt protein, herunder de involverede organeller og molekyler
  • cellens arvemateriale, DNA, og hvordan genomet er organiseret
  • regulering af gen-ekspression
  • transkriptionen, herunder mekanismer og regulering af denne proces
  • proteinsyntesen, herunder mekanismer og regulering af translationsprocessen, post-translationelle modifikationer samt translokation af proteiner i cellen
  • den dynamiske regulering af proteomet, herunder dynamisk post-translationel modifikation, allosteri m.m
  • målrettet nedbrydning af proteiner
  • hvordan biokemien og celle-/​molekylærbiologien relaterer sig til det farmaceutiske område, herunder drug discovery processen. 
Undervisningen er tilrettelagt efter følgende lærebogsmateriale: 
  • Berg, Tymoczko, Stryer: Biochemistry, 7th ed., 2012
  • Nordic Nutrition Recommendations 2004
 
Kurset er tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende sideløbende følger eller har fulgt undervisningen i Almen og Uorganisk Kemi, Farmaceutisk Fysisk Kemi, Organisk Kemi I og II, Bioorganisk Kemi og Farmaceutisk Mikrobiologi.
• 36 forelæsninger á 45 min.
• 14 klasselektioner á 45 min.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 3
  • Forberedelse
  • 153
  • Forelæsninger
  • 36
  • Kollokvier
  • 14
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
Prøvedesign:
Et eksamenssæt består af 3-4 opgaver. Indbyrdes vægtning af opgaver fremgår af det enkelte eksamenssæt. Den ene opgave er typisk af multiple choice-typen og består af 21 spørgsmål med tre svarmuligheder. Hver af de øvrige opgaver vil typisk have et bestemt tema, hvilket også betyder, at der ikke nødvendigvis eksamineres i den fulde bredde af pensum.
Krav til indstilling til eksamen
Tilfredsstillende gennemførsel af den virtuelle laboratorieøvelse i enzymkinetik.
Fremmøde og aktiv deltagelse i 5 ud af 7 dobbeltklassetimer.
Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt

Ud over de standardprogrammer/værktøjer som er beskrevet under eksamener fra det sundhedsvidenskabelige fakultet på http://pc-eksamen.ku.dk/ er der ved denne eksamen tilgang til MathType og USB adgang (til USBstik med noter mm.)

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Januar
Reeksamen
Juni
Kriterier for bedømmelse

 

Ved bedømmelse af besvarelsen, lægges der vægt på i hvor høj grad eksaminanden har demonstreret besiddelse af indsigt i og kendskab til de biokemiske emner, som er opsummeret i målbeskrivelsen.

12 - Fremragende
Der demonstreres udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller kun få uvæsentlige mangler.
  • Eksaminanden har demonstreret en udtømmende viden om og kendskab til biokemiens grundbegreber (f.eks. enzymkinetik og produktion af metabolisk energi)
  • Eksaminanden har demonstreret en sikker anvendelse af fagets repræsentationsformer, formalisme (symboler, enheder etc.) og fagtermer uden anvendelse af slang eller lignende
  • Eksaminanden har demonstreret fortrolighed med sammenhængene mellem – og reguleringen af – biokemiske processer, inklusiv en solid forståelse for cellens funktionelle inddeling, intracellulære signalering og interaktion med andre celler

7 - God

Der demonstreres opfyldelse af fagets mål, men med en del mangler.
  • Eksaminanden har demonstreret en omfattende viden om og kendskab til biokemiens grundbegreber (f.eks. enzymkinetik og produktion af metabolisk energi)
  • Eksaminanden har demonstreret en god anvendelse af fagets repræsentationsformer, formalisme (symboler, enheder etc.) og fagtermer med nogen anvendelse af slang eller lignende
  • Eksaminanden har demonstreret en god forståelse for sammenhængene mellem – og reguleringen af – biokemiske processer, inklusiv en god forståelse for cellens funktionelle inddeling, intracellulære signallering og interaktion med andre celler

02 - Tilstrækkelig

Der demonstreres den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.
  • Eksaminanden har demonstreret en mangelfuld viden om og kendskab til biokemiens grundbegreber (f.eks. enzymkinetik og produktion af metabolisk energi)
  • Eksaminanden har demonstreret en ringe evne til anvendelse af fagets repræsentationsformer, formalisme (symboler, enheder etc.) og fagtermer med en del anvendelse af slang og anden ukorrekt sprogbrug
  • Eksaminanden har demonstreret en mangelfuld forståelse for sammenhængene mellem – og reguleringen af – biokemiske processer