NMAA08036U Numerisk løsning af differentialligninger: Differensmetoder (NumDiff)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Numerical solution of differential equations: Finite difference methods (NumDiff)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i naturvidenskab og it
Kursusindhold
Vidensemnerne i målbeskrivelsen introduceres, og der arbejdes med emnerne for at opbygge de forventede færdigheder og kompetencer.
Målbeskrivelser
Viden om
teori og computer løsningsværktøjer for visse standard men også eksempler på mere avancerede (baseret på højeste niveau i international forskning) differensmetoder til den numeriske løsning af følgende basale typer af sædvanlige og partielle differentialligninger (SDL hhv. PDL):
1. Begyndelsesværdiproblemer for SDL’er.
2. Randværdiproblemer for SDL'er.
3. Diffusionsproblemer for 2. ordens PDL'er.
4. Advektionsproblemer for 1. ordens PDL'er.
5. Bølgeproblemer for 2. ordens PDL’er.
6. Elliptiske problemer for 2. ordens PDL’er.
Færdigheder i at
1. anvende metoderne og værktøjerne (fra vidensfeltet) indenfor kursets emneområde,
2. vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger og vælge relevante løsningsmodeller baseret på teoretisk viden,
3. formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere.
Kompetencer til selvstændigt at
1. indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang indenfor fagområdet,
2. udvide egne kompetencer indenfor fagområdet. 
 
MatIntro og LinAlg eller tilsvarende samt erfaring med numerisk analyse og programmering som for eksempel opnået gennem NumIntro, SciComp eller POP
I uge 1-6: 7 timers forelæsning [f] og 5 timers (teori og computer) konsultation [k].
I uge 7: 6*f og 6*k.
For at kunne få hjælp forudsættes det, at hver deltager medbringer en bærbar computer til øvelserne. Hvis der er behov for strøm skal en forlængerledning med mindst to tilslutninger medbringes.

Kurset er yderligere rettet mod bachelorstuderende i forsikringsmatematik, matematik-økonomi, matematik, datalogi, fysik, kemi og andre bachelor-, kandidat- og Ph.D.-studerende med de relevante forudsætninger.

Yderligere information om NumDiff er indeholdt i følgende "Klik-og-print" PDF-dokument: NumDiff.pdf tilgængeligt fra http:/​/​www.math.ku.dk/​~hugger/​
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 46
  • Forberedelse
  • 76
  • Forelæsninger
  • 48
  • Teoretiske øvelser
  • 36
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 2 uger (halv tid)
---
Krav til indstilling til eksamen
Alle 7 ugeopgaver stillet gennem denne eller den foregående kørsel af kurset skal være godkendt, når fristen for, at den kursusansvarlige kan framelde studerende fra eksamen, udløber.
(I 2012/13 var fristen mandag i blokkens 8. uge).
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
flere interne bedømmere
Reeksamen
Skriftlig aflevering, 1 uge (fuld tid).
Alle 7 ugeopgaver stillet gennem seneste eller næstsidste kørsel af kurset skal være godkendt inden starten på reeksamensperioden. Alle ikke godkendte ugeopgaver skal genafleveres senest 1 uge før starten af reeksamensperioden.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Med reference til målbeskrivelsens termer og numre anlægges følgende kriterier for bedømmelsen:
Viden:
Videnspunkter inddrages kun i det omfang de er relevante for eksamensprojektet. Relevante punkter vurderes baseret på omfanget af viden præsenteret.
Færdigheder:
Færdighederne 1 og 2 vurderes baseret på omfanget af færdigheder præsenteret.
Færdighedspunkt 3 vurderes ikke ved eksamen men ved opfyldelsen af kravene for at deltage i eksamen.
Kompetencer:
Kompetencepunkt 1 vurderes ikke ved eksamen men ved opfyldelsen af kravene for at deltage i eksamen.
Kompetencepunkt 2 vurderes ved eksamen efter i hvor høj grad viden fra forskellige områder er kombineret og udvidet i eksamensprojektet.
Vægtning af mål:
Ved eksamen anlægges en samlet vurdering af de indgående mål.