NMAA05016U Matematik i undervisningsmæssig sammenhæng (UvMat)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Mathematics in a Teaching Context (UvMat)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i matematik
Kursusindhold
Vi fordyber os i udvalgte emner vedr. tal, algebra og funktioner. Der arbejdes specielt med mere specifikke emner som: decimalrepræsentationer og delmængder af de reelle tal; regressionsmetoder; infinitesimalregningens teoretiske fundament i gymnasial sammenhæng; differentialligningsmodeller; implicitte kvantorer og implikationer fx ifm ligningsløsning; induktionsbeviser.
Målbeskrivelser
Den tilstræbte viden er en uddybning af forudsætningskurserne inden for det det angivne indhold med henblik på  gymnasiets matematikpensum. Dette sker gennem bla. kompetencerne at
  • løse mere krævende faglige opgaver i de behandlede emner
  • udvælge eller udarbejde sammenhængende præsentationer af delemner
  • formulere opgaver indenfor emnerne, herunder mere udfordrende og problemorienterede
  • forholde sig kritisk til relevante ressourcer i arbejdet (herunder teknologiske hjælpemidler, internetsider og lærebøger)
  • arbejde med de behandlede emners betydning (fx brug) i andre gymnasiefag

samt andet selstændigt arbejde med gymnasiet kernestof.

Hertil forventes den studerende ved kursets slutning at beherske færdigheder i form af teknisk formåen i form  traditionelle blyant-papir teknikker, anvendelser af matematikprogrammer of informationssøgning på internettet.

3 timers forelæsninger og 5 timers øvelser og vejledning per uge
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 64
  • Forberedelse
  • 70
  • Forelæsninger
  • 27
  • Teoretiske øvelser
  • 25
  • Vejledning
  • 20
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 5 timer med opsyn.
---
Krav til indstilling til eksamen
Godkendelse af mindst 4 ud af 7 opgavesæt
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Én intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på helt tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.