NIDK11003U Idræt, politik og velfærd
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Sport and Welfare Policy
Uddannelse
kandidatuddannelse i
humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Kursusindhold
- Teorier og empiriske undersøgelser af den moderne velfærdsstat – historisk og sociologisk
- Konkrete analyser af idrættens forandrede rolle mellem stat, marked, civil samfund og frivillig sektor
- Teorier om idrætten og den frivillige sektor i Danmark
- Teorier om velfærdsstaten og kommunerne
Målbeskrivelser
Viden:
At de studerende har viden om den sociologiske forskning i den danske idrætsmodel
At de studerene har viden om forskning i velfærdspolitik og idræt mellem stat, marked og civil samfund
At de studerende med denne viden kan reflektere over idrættens nuværende rolle mellem demokrati, sundhed og kommersialisering og identificere aktuelle politiske og videnskabelige problemstillinger
Have viden om hvordan stat, kommuner og idrætsorganisationerne anvender idræt/fysisk aktivitet i deres politiske strategier og praksis
Færdigheder:
Skal gennem den teoretiske viden og de empiriske analyser af idrætten kunne opstille nye analyse- og løsningsmodeller
Skal opnå såvel analytiske som idrætssocioglogiske færdigheder der kan anvendes i organisationer og kommuner på det idrætspolitiske område
Kompetencer:
Skal kunne styre komplekse og uforudsigelige arbejds- og udviklingssituationer i idrættens organisationer og de kommunale forvaltninger både på det idrætspolitiske og det sundhedspolitiske område
At de studerende har viden om den sociologiske forskning i den danske idrætsmodel
At de studerene har viden om forskning i velfærdspolitik og idræt mellem stat, marked og civil samfund
At de studerende med denne viden kan reflektere over idrættens nuværende rolle mellem demokrati, sundhed og kommersialisering og identificere aktuelle politiske og videnskabelige problemstillinger
Have viden om hvordan stat, kommuner og idrætsorganisationerne anvender idræt/fysisk aktivitet i deres politiske strategier og praksis
Færdigheder:
Skal gennem den teoretiske viden og de empiriske analyser af idrætten kunne opstille nye analyse- og løsningsmodeller
Skal opnå såvel analytiske som idrætssocioglogiske færdigheder der kan anvendes i organisationer og kommuner på det idrætspolitiske område
Kompetencer:
Skal kunne styre komplekse og uforudsigelige arbejds- og udviklingssituationer i idrættens organisationer og de kommunale forvaltninger både på det idrætspolitiske og det sundhedspolitiske område
Undervisningsmateriale
Litteratur oplyses før
kursusstart på Absalon.
Faglige forudsætninger
Det anbefales at de
studerende har haft de obligatoriske moduler på den
Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i
Idrætsvidenskab: "Idræt, individ og samfund",
"Kvalitative metoder" og "Kvantitative metoder"
- eller tilsvarende.
Undervisningsform
Forelæsninger, workshops,
studenterfremlæggelser og gæstelærere.
Bemærkninger
Valgfrit modul på den
Humanistisk-Samfundsvidenskablige kandidatuddannelse i
Idrætsvidenskab.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 40
- Forberedelse
- 88
- Forelæsninger
- 28
- Teoretiske øvelser
- 50
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet Ved
færre end 10 tilmeldte kan kurset blive aflyst eller evt. afviklet
som projekt under vejledning
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minSkriftlig afleveringDen studerende kan vælge mellem mundtlig eksamen (30 min. inkl. votering) med forberedelse (30 min.), eller individuel skriftlig hjemmeopgave med selvvalgt problemformulering inden for pensum. Problemformuleringen skal godkendes af den kursusansvarlige. Max. 10 sider.
Ved valg af hjemmeopgave skal denne afleveres samtidig med afvikling af mundtlig eksamen. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12.
Evaluering af eksamensopgave vil ske ud fra nedenstående kriterier:
Evaluering af eksamensopgave vil ske ud fra nedenstående kriterier:
- Eksaminanden har i opgaven/besvarelse af spørgsmål til mundtlig eksamen demonstreret, at vedkommende har foretaget en analyse af en relevant idræts/velfærdspolitisk problemstilling.
- Eksaminanden har i sin opgave/sin besvarelse demonstreret evne til at kunne præsentere, analysere, sammenfatte/konkludere og har desuden taget kritisk stilling til aktuelle idræts/velfærdspolitiske problemstillinger og kan perspektivere/diskutere disse i forhold til pensum og relevant udvalgt litteratur.
- Eksaminanden har demonstreret sikker anvendelse af fagets teorier og standarder for opgaveskrivning eller besvarelse af spørgsmål.
- Eksaminanden har demonstreret beherskelse af kursets centrale emner, evne til og overblik i forhold til den udvalgte problemstilling/spørgsmålet.
- Den skriftlige opgave skal fremstå som en helhed.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDK11003U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A1
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Laila Ottesen (8-717479796a786a7345736a7d7833707a336970)
Sektionen for "Idræt, politik og
velfærd", tlf. 3532 1741 , E-mail: lottesen@ifi.ku.dk
Gemt den
30-04-2013