NIDK11001U Sport, migration og integration

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Sports, Migration and Integration

Kursusindhold
  • Kurset har til formål at give de studerende indsigt i den nyeste forskning i migration og transnationalisme indenfor sportens verden. I takt med globalisering, kommercialisering og professionalisering af sporten flytter sportsudøvere, trænere og administrativt personale i stadig højere grad på tværs af nationale og kontinentale grænser efter job. Studerende skal opnå viden om de nye udfordringer for afsender- som modtagerlande såvel som for nationale idrætssystemer bl.a. i forhold til at integrere disse mobile arbejdsstyrker. Studerende skal også udvikle indsigt i migranternes omstændigheder, motiver og strategier samt i deres hverdagsliv.
Målbeskrivelser

Deltagere på kurset opnår følgende:

Viden 

  • Opnå en bredt funderet viden om hvordan migration indenfor sportens verden har udviklet sig med globaliserings-, professionaliserings- og kommercialiseringsprocesser.
  • Udvikle viden og forståelse af den eksisterende forskning indenfor området.
  • Opnå viden om definitioner og teorier, der kan forklare og tydeliggøre transnationale relationer og migrationsprocessers baggrund og betydning, indenfor professionel sport.

Kompetencer:

  • Opnå kompetencer til at beskrive, analyse and forstå sammenhængen mellem migration som fænomen og udviklingen af den moderne sport, såvel som betydningen af migration på individ-, organisations- og samfundsplan.
  • Opnå kompetencer til at overføre denne viden til den aktuelle situation i det danske samfund.
  • Opnå kompetencer til at integrere en teoretisk tilgang til problemer i migration af arbejdskraft og kendskabet til muligheder og begrænsninger for alle relevante grupper.

Færdigheder:

  • Opnå færdigheder til at perspektivere/diskutere hypoteser og resultater i forhold til den eksisterende viden.
  • Opnå færdigheder i at identificere relevante cases, hvor der forekommer migration i sportens verden og centrale problemstillinger derved.
  • Opnå færdigheder i at anvende begreber og teorier om sport og migration til at analysere cases og reflektere over behovet for yderligere undersøgelser indenfor området.

 

Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
Det anbefales at den studerende har kendskab til humanistisk og samfundsvidenskabelig metode.
Forelæsning, gruppearbejde, studenterfremlæggelse etc.
Valgfrit modul på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i idrætsvidenskab.

Ved færre end 10 tilmeldte kan kurset blive aflyst eller evt. afviklet som projekt under vejledning.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 40
  • Forberedelse
  • 50
  • Forelæsninger
  • 28
  • Projektarbejde
  • 60
  • Teoretiske øvelser
  • 20
  • Vejledning
  • 8
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig individuel hjemmeopgave over selvvalgt casestudie. Maksimum 15 sider.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Karakteren 12 gives når

                               

  • Den studerende på overbevisende vis kan beskrive sammenhængen mellem migration som fænomen og udviklingen af den moderne sport og betydningen af migration på individ og samfundsplan. Den studerende har demonstreret et bredt indblik i den nyeste forskning i sport og migration
  • Den studerende har demonstreret, at han/hun har foretaget en velorganiseret, velargumenteret og reflekteret undersøgelse af en relevant case.
  • Den studerende i sin opgave har demonstreret overbevisende evne til at kunne analysere casen ved hjælp af de tillærte begreber og teorier.
  • Eksaminanden har demonstreret evne til at kunne præsentere, analysere, sammenfatte/konkludere og har desuden taget kritisk stilling til de opnåede resultater og kan perspektivere/diskutere disse i forhold til relevant udvalgt litteratur.
  • Eksaminanden har demonstreret sikker anvendelse af fagets repræsentationsformer og standarder for rapportering.
  • Eksaminanden har demonstreret beherskelse af kursets centrale emner, evne og overblik i forhold til den udvalgte problemstilling.
  • Opgaven fremstår som en helhed.