NIDK10007U Kvalitative metoder
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Qualitative Methods
Kursusindhold
Fællestræk og forskelle indenfor kvalitative forskningsmetoder i idrætsforskningen. Herunder indblik i betydningen af og forbindelsen til overordnede videnskabsteoretiske paradigmer.
Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i
- Det kvalitative interview
- Kildekritik og visuel analyse
- Observationsmetoder
- Video observation
- Narrative metoder
- Praktikerforsknings metoder
- Kvalitative indholds analyser
Målbeskrivelser
Viden
- Kendskab til kvalitative metoder og viden om og indblik i fællestræk og forskelle ved et kvalitative metoder
- Forstå og på et videnskabeligt grundlag og reflektere over nøglebegreber indenfor den humanistiske idrætsforsknings metodelandskab
Færdigheder
- Mestre forskellige kvalitative metoder, som det kvalitative interview, kildekritik og visuel analyse, observation, narrative metoder, praktikerforsknings metoder og videoobservation
- Vurdere og være i stand til at forholde sig åbent og kritisk til forskellige teorier og metodernes anvendelse i forhold til skabelse og bearbejdning af empiri
- Udvælge, fordybe sig i og forholde sig kritisk til hensigtsmæssigheden og brugen af en udvalgt metode i forhold til en relevant problemstilling og et selvstændigt formuleret projekt.
Kompetencer
- Selvstændig at kunne igangsætte og gennemføre arbejds- og udviklingssituation, hvor kvalitative metoder er relevant at anvende
- Skabe empiri gennem forskellige kvalitative forskningstilgange
Undervisningsmateriale
Litteratur oplyses før
kursusstart på Absalon.
Formelle krav
Bachelorgrad i
Idræt eller tilsvarende.
Undervisningsform
Forelæsninger,
gruppearbejder, øvelser, studenterpræsentationer og
diskussioner.
Bemærkninger
Obligatorisk kursus på den
Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i
idrætsvidenskab.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 38
- Forberedelse
- 60
- Forelæsninger
- 30
- Praktiske øvelser
- 48
- Teoretiske øvelser
- 30
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 45 minMundtlig gruppeeksamen som tager udgangspunkt i en 5 siders projektbeskrivelse.
Gruppeeksamen (maks. 3-4 studerende) 45 min inkl. votering.
Helhedsbedømmelse af skriftlig/mundtlig fremstilling. - Krav til indstilling til eksamen
- Det er et krav, at der skal være registreret fremmøde ved mindst 80 procent af al undervisning og at obligatoriske øvelser godkendes.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
2 interne bedømmere
- Reeksamen
- Aflevering af ny 5 siders projektbeskrivelse.
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives, når den studerende igennem en skriftlig
opgave udtømmende har demonstreret evne til
- At bearbejde pensum på en reflekteret og selvstændig måde.
- At vise overblik, fordybelse, selvstændighed og kompetence i forhold til at formulere en problemstilling og udvælge en relevant kvalitativ metode til indsamling af empiri og analyse, fortolkning og diskussion af materialet.
- At kunne gøre rede for fællestræk og forskelle ved den udvalgte metode i forhold til andre kvalitative metoder.
- At forholde sig åbent og kritisk til egen position i forhold til materialet.
- At gøre den udvalgte metode til genstand for en selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen evaluere og vurdere kvaliteter og eventuelle mangler ved opgaven.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDK10007U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- A
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Reinhard Stelter (8-757677686f7768754371687b76316e7831676e)
Sektionen for "Krop, læring og
identitet, Nørre Allé 55, 2200 København N. Tlf nr: 35 32 08 66,
E-mail: rstelter@ifi.ku.dk
Gemt den
25-10-2013