NIDK10007U Kvalitative metoder

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Qualitative Methods

Kursusindhold

Fællestræk og forskelle indenfor kvalitative forskningsmetoder i idrætsforskningen. Herunder indblik i betydningen af og forbindelsen til overordnede videnskabsteoretiske paradigmer.

Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i

  • Det kvalitative interview
  • Kildekritik og visuel analyse
  • Observationsmetoder
  • Video observation
  • Narrative metoder
  • Praktikerforsknings metoder
  • Kvalitative indholds analyser
Fremlæggelser af studerendes projekter/øvelser fokuseret på en af den studerende formuleret problemstilling og fordybelse i en relevant udvalgt metode, herunder indsamling, analyse og fortolkning af empiri.
Målbeskrivelser

Viden 

  • Kendskab til kvalitative metoder og viden om og indblik i fællestræk og forskelle ved et kvalitative metoder
  • Forstå og på et videnskabeligt grundlag og reflektere over nøglebegreber indenfor den humanistiske idrætsforsknings metodelandskab

Færdigheder

  • Mestre forskellige kvalitative metoder, som det kvalitative interview, kildekritik og visuel analyse, observation, narrative metoder, praktikerforsknings metoder og videoobservation
  • Vurdere og være i stand til at forholde sig åbent og kritisk til forskellige teorier og metodernes anvendelse i forhold til skabelse og bearbejdning af empiri
  • Udvælge, fordybe sig i og forholde sig kritisk til hensigtsmæssigheden og brugen af en udvalgt metode i forhold til en relevant problemstilling og et selvstændigt formuleret projekt.

Kompetencer

  • Selvstændig at kunne igangsætte og gennemføre arbejds- og udviklingssituation, hvor kvalitative metoder er relevant at anvende
  • Skabe empiri gennem forskellige kvalitative forskningstilgange
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
Bachelorgrad i Idræt eller tilsvarende.
Forelæsninger, gruppearbejder, øvelser, studenterpræsentationer og diskussioner.
Obligatorisk kursus på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i idrætsvidenskab.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 38
  • Forberedelse
  • 60
  • Forelæsninger
  • 30
  • Praktiske øvelser
  • 48
  • Teoretiske øvelser
  • 30
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 45 min
Mundtlig gruppeeksamen som tager udgangspunkt i en 5 siders projektbeskrivelse.
Gruppeeksamen (maks. 3-4 studerende) 45 min inkl. votering.
Helhedsbedømmelse af skriftlig/mundtlig fremstilling.
Krav til indstilling til eksamen
Det er et krav, at der skal være registreret fremmøde ved mindst 80 procent af al undervisning og at obligatoriske øvelser godkendes.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
2 interne bedømmere
Reeksamen
Aflevering af ny 5 siders projektbeskrivelse.
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives, når den studerende igennem en skriftlig opgave udtømmende har demonstreret evne til
  • At bearbejde pensum på en reflekteret og selvstændig måde.
  • At vise overblik, fordybelse, selvstændighed og kompetence i forhold til at formulere en problemstilling og udvælge en relevant kvalitativ metode til indsamling af empiri og analyse, fortolkning og diskussion af materialet.
  • At kunne gøre rede for fællestræk og forskelle ved den udvalgte metode i forhold til andre kvalitative metoder.
  • At forholde sig åbent og kritisk til egen position i forhold til materialet.
  • At gøre den udvalgte metode til genstand for en selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen evaluere og vurdere kvaliteter og eventuelle mangler ved opgaven.