NIDA04040U Idræt og ernæring 1 (T-ernæring1)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Exercise and Nutrition 1 (T-ernæring1)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i idræt
Kursusindhold
Modulet indeholder en teoretisk og en praktisk del. Den teoretiske del indeholder almen næringslære, energikilder før, under og efter arbejde/træning, den daglige kost samt kostens betydning for den fysiske præstationsevne.
I den praktiske del indgår 2 obligatoriske øvelser, hvori der arbejdes med kostundersøgelsesmetoder, kostplaner for specifikke målgrupper samt glykæmisk index.
Målbeskrivelser
VIDEN

Den studerende vil tilegne sig viden og fortåelse for den fysiologiske sammenhæng mellem kostens betydning for fysisk præstation og sundhed.

FÆRDIGHEDER

Den studerende skal kunne translatere viden til anvendelse og formidling denne viden.

KOMPETENCER
Den studerende skal kunne fortolke og forklare den opnåede viden og have opnået egen erkendelse i den, gennem kurset erhvervede viden og vil kunne anvende denne Endvidere vil den studerende kunne perspektivere udfra den videnskabelige litteratur.

 

Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
Fysiologi, Arbejdsfysiologi, Træningsfysiologi eller tilsvarende.
Forelæsninger, diskussionstimer, gruppearbejde, hjemmearbejdsopgaver og laboratorieøvelser.
Valgfrit modul på bacheloruddannelsen i Idræt.
Modulet er en forudsætning for at kunne følge Idræt og Ernæring 2 (kandidatkursus).
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 146
  • Forelæsninger
  • 28
  • Praktiske øvelser
  • 10
  • Projektarbejde
  • 22
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Karakteren er baseret på 2 øvelsesrapporter og 2 opgaver. De to øvelser er obligatoriske og de 4 afleveringer skal bestås, for at faget kan bestås.
De 4 afleveringer vægter lige meget. Godkendes en enkelt af disse ikke gives karakteren -3 for hele kurset.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives når:
  • Den studerende demonstrerer overblik og forståelse af pensums sammenhæng.
  • Den studerende demonstrerer sikker anvendelse af fagtermer.
  • Den studerende kan diskutere sammensatte opgaver indenfor emnet med integrering af fysiologisk og arbejdsfysiologisk viden.
  • Den studerende behersker et sammenhængende og præcist skriftligt sprogbrug i den skriftlige opgave.
  • Den studerende kan demonstrere overblik over og viden om pensum i den skriftlige opgave.