NFIM13007U Forarbejdningsprocesser

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Food Production Processes

Uddannelse
Master i Fødevarekvalitet og -sikkerhed
Kursusindhold
Produkt – Proces Interaktion: Samspillet mellem råvarer, produktionsprocesser og produktionsanlæg og den endelige kvalitet og sikkerhed behandles. Dette sker i form af beskrivelse af opbygningen af fødevare¬produktions-anlæg og interaktionen mellem de forskellige procesparametre som temperatur og tid. Dette omfatter samspillet mellem temperatur og tid udtrykt i form af kinetiske modeller. Der redegøres for mulige skån-somme og styrbare metoder. Betydningen af intern logistik og processtyring behandles. Metoder som ’lean’ og ’blue-ocean’ til effektivisering af produktionssystemer inddrages.
Hygiejnisk design - Betydningen af hygiejnisk design i forbindelse med opbygning af produktionsanlæg, produktionshygiejne og sikkerhed og kvalitet af slutprodukterne sammenkædes med normer og retningslinjer for materialevalg og udformning af procesudstyr. Området belyses med konkrete case-stories, der benyttes til illustrering af betydningen af såvel hensigtsmæssig som uhensigtsmæssig design i forbindelse med hygiejnen i produk¬tions¬anlæg.
Produktudvikling og opskalering – Begrebet integreret produktudvikling og den nødvendige opskalering af processer fra laboratorium (forsøgskøkken) til industriel skala behandles. Problematikken illustreres med eksempler i forbindelse med produktion af måltidselementer til catering-markedet. Betydning af og metoder til måling af de relevante procesparametre introduceres således at man kan planlægge overvågning/styring af opskalerede processer.
Målbeskrivelser
Formålet med kurset er at give de studerende en sammenhængende forståelse af hvorledes råvarer, valg af processer og krav til slutprodukternes kvalitet (egenskaber) og sikkerhed vekselvirker. Samtidig skal de studerende blive i stand til at vurdere de væsentlige overvågningsparametre der skal medvirke til sikring af kvalitet og sikkerhed. Disse områder skal kunne integreres i forbindelse med produkt-/​proces-udvikling.

Den studerende vil efter at have bestået dette modul have følgende kompetencer:
Viden
- udvise overblik over forskellige muligheder for at modellere/simulere fødevareproduktionsprocesser og disses betydning for produkternes kvalitet og sikkerhed.
- reflektere over valg mellem forskellige procestyper med henblik på at opnå skånsom processering.
- opstille krav i forbindelse med hygiejnisk design af procesudstyr.
Forståelse af
- beskrive og udvise overblik over sammenhængen mellem valg af råvarekvalitet, processers tilrettelæggelse og slutproduktets kvalitet og sikkerhed.
Færdigheder
På basis af den opnåede viden og forståelse at kunne
- vælge og anvende forskellige værktøjer til at beskrive og vurdere forskellige kombinationer af råvarer og procesbetingelser.
- vurdere virkningen af forskellige produktionsstrategier for produkters kvalitet og sikkerhed.
- fastlægge kombinationer af opholdstid og temperatur som sikrer kvalitet og sikkerhed af produktet.
Kompetencer
Efter endt kursus vil den studerende være i stand til at
- foretage en problemanalyse af produktions- og procestrategier for at opnå høj høj kvalitet og stor sikkerhed af produkterne.
- pege på problematiske områder i forbindelse med hygiejnisk design af produktionslinjer
- udvælge væsentlige overvågningspunkter og -metoder i produktionen.
Forelæsninger i forbindelse med gruppearbejde. Der gennemføres to samlinger på DTU. Der forudsættes læsning af udleverede tekster forud for samlingerne. Udarbejdelse af et større praktisk orienteret projekt indenfor kursets overordnede problemstilling. Gruppeøvelserne tager udgangspunkt i forarbejdning af råvarer der er behandlet i kurset Kvalitet af råvarer.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 3
  • Forberedelse
  • 57
  • Forelæsninger
  • 30
  • Projektarbejde
  • 65
  • Teoretiske øvelser
  • 10
  • I alt
  • 165
Point
6 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min.
Eksamenen består af en posterpræsentation og eksamination i pensum
Krav til indstilling til eksamen
Udarbejdelse af poster.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Reeksamen
Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives til studerende, der udfylder samtlilge elementer i målbeskrivelsen (se nedenfor)