NDIA10002U Museumsformidler (Musformidl)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Science Museum Explainer (Musformidl)

Kursusindhold
Kursets tematiske omdrejningspunkt er formidlings- og dialogformer på naturvidenskabelige museer og science centre, nærmere bestemt: udstillinger, skoletjenesteforløb, og anden mundtlig formidling med genstande, fx science shows. Kurset fokuserer på:
  • Det naturvidenskabelige indhold for formidlingen; herunder identifikation af nøgleelementer inden for det pågældende fagområde, fagets egenart og formål med formidlingen.
  • De besøgendes forudsætninger, forhåndsviden, udviklingspsykologi, den sociale kontekst og hverdagsviden.
  • De materielle aspekter af museumsbesøget, dvs. genstande og iscenesættelsen af dem, samt disses betydning for de besøgendes oplevelser og læring.
Målbeskrivelser
Deltagerne tilegner sig gennem kurset kompetencer til at kunne:
  • Analysere, evaluere og reflektere over egen og andres formidling i forskellige situationer med brug af de på kurset præsenterede begreber og redskaber
Deltagerne tilegner sig gennem kurset færdigheder til at kunne designe og implementere formidlingsaktiviteter (udstillinger, skoletjenesteforløb, og anden mundtlig formidling med genstande); herunder
  • Udvælge og omforme et naturvidenskabeligt indhold til forskellige formidlingssituationer i forhold til givne forudsætninger (fx målgruppe, genstande, kommunikationsmiljø, afsender) 
  • Vurdere forskellige didaktiske redskaber i forhold til givne forudsætninger (fx målgruppe, genstande, kommunikationsmiljø, afsender) 
Deltagerne tilegner sig gennem kurset viden til at kunne gengive og forklare centrale begreber, herunder
  • Didatisk transposition
  • Naturvidenskabens egenart og naturvidenskabens produkter og processer
  • Piagets skema- og stadieteori
  • Læringsdomæner (kognitiv, affektic, procedural) og læringsniveauer
  • Metaforer og analogier
  • Grundlæggende semiotiske principper
Der udarbejdes en elektronisk materialesamling.
Ved tilmelding skal man have bestået mindst 60 ECTS-point på en bacheloruddannelse.

Det vil være en fordel forinden at have gennemført ”Kursus i naturvidenskabelig formidling og kommunikation” som IND også udbyder, men det er ingen forudsætning.
Undervisningen er bygget op med en vekselvirkning mellem faglige oplæg og gruppearbejde/​individuelt arbejde med eksempler og problemer inden for kursets temaer. I løbet af kurset arbejdes med afleveringsopgaver, hvor deltagerne gør erfaringer med at planlægge og implementere formidling og reflektere over egen og andres formidling. En afgørende del af kursusudbyttet opnås ved at deltage i undervisningen og i øvelserne.
Undervisningen foregår dels på universitetet og dels på museer og science centre.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 40
  • Forberedelse
  • 30
  • Forelæsninger
  • 20
  • Praktiske øvelser
  • 40
  • Projektarbejde
  • 66
  • Vejledning
  • 10
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 20 min med opsyn.
Der gennemføres en mundtlig eksamen på baggrund af en fjerde skriftlig opgave, der afleveres som oplæg til den mundtlige eksamen.
Krav til indstilling til eksamen
Deltagerne skal have afleveret tre obligatoriske skriftlige opgaver rettidigt for at kunne gå til eksamen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen