NBIA09017U Organismernes diversitet - Livets træ (OrgDiv)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Diversity of the Organisms - The tree of life (OrgDiv)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i biologi
Kursusindhold
Kurset har en fælles forelæsningsrække, og øvelserne består af fire delkurser omhandlende henholdvis alger, planter, svampe og dyr.

Alger:
  • De betydende karakteristika for de præsenterede klasser og arter af alger.
  • De vigtigste thallustyper og livscykler.
  • Basale sammenhænge mellem form og funktion samt algernes betydning for mennesker.
  • De større grupper af alger gennemgås mht. størrelse, udseende, forekomst: hav, jord, luft; plankton, benthos; cytologi og fylogenetisk placering. Der vil blive gennemgået en række case-stories om anvendelse af alger i industrien og i forbindelse med miljøovervågning.
Planter:
  • Planternes morfologi og overordnede fylogeni.
  • Sammenhæng mellem planters morfologi og tilpasning til funktion.
  • Karakterevolution med særlig henblik på blomsten.
  • Planternes livscyklus og grundlæggende tilpasning til livet på landjorden.
Svampe:
  • Svampenes opbygning.
  • Svampenes overordnede systematik, livscykler, ernæringsstrategier og spredningsstrategier.
  • Svampes samfundsmæssige og industrielle betydning.
Dyr:
  • Dyrerigets overordnede systematik og principperne herfor.
  • Udvalgte dyregruppers morfologi, organers og organsystemers bygning og funktion.
  • Embryologi, udvikling, livscyckler og reproduktion hos udvalgte dyregrupper.
  • Sammenhæng mellem bygning, fysiologi og økologi hos udvalgte dyregrupper.
Målbeskrivelser
Kurset skal give overblik over de levende organismernes diversitet og indbyrdes slægtsskab, samt et basalt kendskab til især danske organismer, og derved danne grundlag for efterfølgende kurser på den biologiske uddannelse. 

Viden:

Ved kursets afslutning kan den studerende:

  • beskrive den overordnede klassifikation af de højere (eukaryote) organismer og deres slægtsskab.
  • beskrive en række udvalgte organismer som repræsentanter for vigtige systematiske grupper.
  • beskrive væsentlige morfologiske træk hos udvalgte grupper af alger, planter, svampe og dyr.
  • bruge fagområdernes begreber og termer.

 

Færdigheder:

Ved kursets afslutning kan den studerende:

  • forklare de overordnede principper for biologisk klassifikation og navngivning.
  • beskrive de vigtigste organismegruppers karakterer samt klassifikation.
  • lokalisere og beskrive væsentlige morfologiske træk hos udvalgte organismegrupper ved dissektioner samt kompetent brug af lys- og stereomikroskop.
  • beskrive og forklare funktionelle miljøtilpasninger.
  • beskrive livscykler hos udvalgte organismegrupper

 

Kompetencer:

Ved kursets afslutning kan den studerende:

  • kombinere iagttagelser med teori gennemgået på kurset.
  • give eksempler på anvendelse af organismekendskab inden for andre fagområder og i samfundet.

 

 

Lærerbøger: (se Absalon). Til øvelser skal deltagerne medbringe lup, saks, skalpel, pincet og nåle (købes i bogladen på Biocenteret inden øvelserne).
Ca. 18 timer forelæsninger, ca. 60 timer øvelser, ca. 60 timer integrerede øvelser og forelæsninger samt feltarbejde. Derudover to feltdage i forbindelse med hyttetur, samt frivillige ekskursioner.
Der er mødepligt til øvelserne på skemaets første undervisningstime. Ved fravær kan pladsen overdrages til en anden studerende.

Det forudsættes, at de studerende deltager i undervisningen på det øvelseshold, hvor de er tilmeldt!
  • Kategori
  • Timer
  • Ekskursioner
  • 15
  • Forberedelse
  • 293
  • Forelæsninger
  • 20
  • Praktiske øvelser
  • 84
  • I alt
  • 412
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 minutter
Undervisningen løber over de første 7 uger. Formativ evaluering undervejs af projektarbejder med fremlægning og en afsluttende med 20 minutters forberedelse.
Den mundtlige eksamen vægter 100% af karakteren.
Krav til indstilling til eksamen
Man skal deltage i 80% af hver af de 4 øvelser for at få lov til at gå til eksamen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen