LTEB10164U Designmetoder og IT redskaber
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Design Methods and Digital Tools
Kursusindhold
På baggrund af et skitseringsforløb med
inddragelse af relevante software, koncentreres indsatsen om
udvikling af plantegning og visualiseringer med anvendelse af
AutoCAD.
I denne del af forløbet fokuseres på brugergrænseflade, basale kommandoer til tegningsproduktion, arbejdstegninger (dimensioner, linjetyper og staffage), detalje tegninger, opsætning og plot, arbejdsmetode i byggesektoren (x-ref), import og oprensning af eksterne filer, udveksling af data (raster og vektor), 3D (konstruktion og skyggeberegning). Herudover introduktion til software anvendt i forbindelse med digitalt samarbejde og modelbaseret projektering.
I denne del af forløbet fokuseres på brugergrænseflade, basale kommandoer til tegningsproduktion, arbejdstegninger (dimensioner, linjetyper og staffage), detalje tegninger, opsætning og plot, arbejdsmetode i byggesektoren (x-ref), import og oprensning af eksterne filer, udveksling af data (raster og vektor), 3D (konstruktion og skyggeberegning). Herudover introduktion til software anvendt i forbindelse med digitalt samarbejde og modelbaseret projektering.
Målbeskrivelser
Målet med kurset er at øve de studerende
i gennemførelse af et designforløb fra indledende skitsering til
udvikling af projektnært tegningsmateriale, herunder forskellige
visuelle, metodiske og redskabemæssige tilgange til arbejdet med
landskabsarkitektoniske problemstillinger.
Formålene indebærer, at den studerende efter endt kursus kan:
-forstå grundlæggende grafiske principper for præsentation af analogt og digitalt projektmateriale
-vide hvordan informationsteknologien har udviklet sig inden for faget, og hvilke udfordringer man står over for i dag
-gennemføre en designproces, herunder at gennemføre en digital skitsering
-udvikle plantegninger i et computerfælleskab (for eksempel en tegnestue)
-udarbejde oversigtsplaner og detalje tegninger i CAD til tryk
-viderebearbejde CAD-materiale til digital præsentation
-importere, vurdere og tilpasse tegningsmateriale fra landmåler, kommune eller anden samarbejdspartner
-vurdere hvilket software, der er bedst egnet til at løse en given opgave
-kommunikere med eksterne parter om udveksling af digital information
-overføre de opnåede metoder til fortsat indlæring af det i kurset anvendte samt nyt software
-eksperimentere med og udvikle sin egen grafiske stil
Formålene indebærer, at den studerende efter endt kursus kan:
-forstå grundlæggende grafiske principper for præsentation af analogt og digitalt projektmateriale
-vide hvordan informationsteknologien har udviklet sig inden for faget, og hvilke udfordringer man står over for i dag
-gennemføre en designproces, herunder at gennemføre en digital skitsering
-udvikle plantegninger i et computerfælleskab (for eksempel en tegnestue)
-udarbejde oversigtsplaner og detalje tegninger i CAD til tryk
-viderebearbejde CAD-materiale til digital præsentation
-importere, vurdere og tilpasse tegningsmateriale fra landmåler, kommune eller anden samarbejdspartner
-vurdere hvilket software, der er bedst egnet til at løse en given opgave
-kommunikere med eksterne parter om udveksling af digital information
-overføre de opnåede metoder til fortsat indlæring af det i kurset anvendte samt nyt software
-eksperimentere med og udvikle sin egen grafiske stil
Undervisningsmateriale
www.lynda.com
anvendes som understøttelse til mestring af digitale grafiske
programmer.
Øvrig litteratur vil blive offentliggjort på Absalon
Øvrig litteratur vil blive offentliggjort på Absalon
Faglige forudsætninger
LNAB10039 Plan og design
Minimum et års uddannelse indenfor faget landskabsarkitektur (eller tilsvarende designkompetencer).
Minimum et års uddannelse indenfor faget landskabsarkitektur (eller tilsvarende designkompetencer).
Undervisningsform
Undervisningen handler om
gennemførelsen af en designproces med anvendelse af software. Den
primært anvendte software er AutoCAD, men også tilgrænsende
programmer inddrages og anvendes efter de indledende introduktioner
i forbindelse med udarbejdelse af en designopgave i forbindelse med
omdannelse på byrumsskala. Undervisningen bygger på forelæsninger,
introduktion til øvelser, vejledning ved øvelser og gennemførelse
af selvstændige projekter, der fremlægges og kommenteres.
Håndtering af software betragtes ikke som endemålet, men som en
forudsætning for at kunne strukturere, producere og præsentere
projektet. Undervisningens formål er at tilvejebringe
tilstrækkelige færdigheder hos den studerende, så hun eller han er
i stand til at gennemføre et designforløb og fremstille centrale
illustrationer med anvendelse af CAD. Kun i starten bygger
øvelserne på serielt, forklarede forløb, der fører til et resultat.
Herefter må den studerende selv – ud fra introduktionen,
hjælpefunktioner og www – forsøge at løse den stillede opgave.
Vejledningen skal sikre, at den studerende ikke går i stå. For det
mere rutineprægede henvises til www.lynda.com, der giver
videointroduktioner til funktionsområder inden for relevant
software. Hvis man sammenligner software med en by, kan man sige,
at undervisningen i starten angiver ruter gennem byen for derefter
at stille opgaver, der kræver, at den studerende går på opdagelse i
de forskellige bydele. Vejledningen handler om, at sørge for at
ingen farer helt vild og bliver væk i byen. Med afsæt i en opgave i
byrums-skala (gård eller torv) tilknyttes IT-introduktion løbende
frem mod en præsentation af det samlede projekt, som skal være
digital og som udskrift i A1. Undervisning foregår på skolens
computere, men den studerende har mulighed for at downloade AutoCAD
til sin egen computer til studiebrug.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 16
- Praktiske øvelser
- 60
- Projektarbejde
- 80
- Vejledning
- 50
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioSkriftlig aflevering...
- Krav til indstilling til eksamen
- Løbende aflevering af delprojekter
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Projektresultat 100%
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LTEB10164U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- 60
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Ian Jørgensen
Undervisere
Ian Jørgensen
Skiftende projekterende landskabsarkitekter
Gemt den
24-07-2013