LLEK10290U Kvalitetssikring og ledelse
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Quality Assurance and Management
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i klinisk
ernæring.
Kursusindhold
I kursets løb udarbejdes en grupperapport
om kvalitetsmåling og kvalitetsintervention indenfor klinisk
ernæring på hospital eller i primærsektoren. Dette forløb støttes
med forelæsninger. En del af forelæsningerne er om ledelse, dvs. at
få personale til at udføre de ønskede procedurer og arbejde for de
ønskede mål, også selv om de er modvillige. En dag er afsat til
administrative forhold og inkluderer en rapport, som skal godkendes
inden indstilling til eksamen. Projektforløbet er en kopi af de
opgaver, som man må forvente at uddannede kandidater i klinisk
ernæring vil blive ansat til.
Forløbet er suppleret med formidling af grundlæggende viden om organisatoriske forhold og økonomistyring i sundhedsvæsenet.
Den mundtlige eksamen foregår med udgangspunkt i den udarbejdede grupperapport, således at den studerende ”forsvarer” sin egen rapport i én session og ”eksaminerer” en medstuderende i dennes rapport i en anden session. De 2 sessioner tæller hver 50% af den samlede karakter. Udover formel viden vil evne til at skaffe merværdi gennem samtale blive bedømt.
Forløbet er suppleret med formidling af grundlæggende viden om organisatoriske forhold og økonomistyring i sundhedsvæsenet.
Den mundtlige eksamen foregår med udgangspunkt i den udarbejdede grupperapport, således at den studerende ”forsvarer” sin egen rapport i én session og ”eksaminerer” en medstuderende i dennes rapport i en anden session. De 2 sessioner tæller hver 50% af den samlede karakter. Udover formel viden vil evne til at skaffe merværdi gennem samtale blive bedømt.
Målbeskrivelser
Kurset er rettet mod senere funktioner
som ledere og videreudviklere af faget
Viden:
- Nævne principper for konfliktløsning
- Nævne sundhedsvæsenets samarbejdsformer
Færdigheder:
- Planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring
- Opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder
- Finde og anvende regelsæt for almindelige administrative opgaver
- Udvise overblik over ledelsesmæssige principper
Kompetencer:
- Samarbejde med andre om at gennemføre et (teoretisk) kvalitetudviklingsprojekt
- Selvstændigt diskutere fordele og svagheder ved forskellige metoder til kvalitetsmåling og -forbedring
- Selvstændigt bedømme andres kvalitetsudvilklingsprojekter
- Evne at kunne skaffe merværdi til et kvalitetsprojekt via samtale/forhandling
Viden:
- Nævne principper for konfliktløsning
- Nævne sundhedsvæsenets samarbejdsformer
Færdigheder:
- Planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring
- Opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder
- Finde og anvende regelsæt for almindelige administrative opgaver
- Udvise overblik over ledelsesmæssige principper
Kompetencer:
- Samarbejde med andre om at gennemføre et (teoretisk) kvalitetudviklingsprojekt
- Selvstændigt diskutere fordele og svagheder ved forskellige metoder til kvalitetsmåling og -forbedring
- Selvstændigt bedømme andres kvalitetsudvilklingsprojekter
- Evne at kunne skaffe merværdi til et kvalitetsprojekt via samtale/forhandling
Undervisningsmateriale
Lærebøger oplyses ved studiestart på
Absalon.
Undervisningsform
Forelæsninger 2 gange
ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Rapportudformning
i grupper. Relation til andre kurser: Kurset er vidtgående
uafhængigt af omkringliggende kurser, men er en forudsætning for,
alle de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset
er meget direkte rettet mod de studerendes senere funktioner som
ledere.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forberedelse
- 50
- Forelæsninger
- 42
- Projektarbejde
- 108
- Teoretiske øvelser
- 4
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 1 timeBeskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen på basis af skriftlig rapport. Eksamen varer 2 x 30 minutter.
- Krav til indstilling til eksamen
- I forløbet afleveres en rapport på en side om emne i administration. Denne skal godkendes før den mundtlige eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Intern censur. Én bedømmer.
Kriterier for bedømmelse
Se venligst
"Målbeskrivelser"
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LLEK10290U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- Ingen begræsning.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Jens Rikardt Andersen (3-6e76654472697c77326f7932686f)
Gemt den
30-04-2013