LLEK10289U Klinisk børneernæring
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Paediatric Clinical Nutrition
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i klinisk
ernæring.
Kursusindhold
Der undervises i grundbegreber inden for
vækst samt relationen mellem vækst og ernæring hos det syge barn.
Følgende emner vil blive gennemgået: 1) Særlige
ernæringsproblemstillinger ved sygdomme i udvalgte organer hos
børn. 2)Ernæringsterapi fra kostændringer til parenteral ernæring
hos børn. 3) De specielle problemer hos børn med spisevægring og
kroniske spiseproblemer. 4) Ernæringsterapi til børn ved både
kroniske og akutte sygdomme med stress metabolisme. 5) Ernæring af
det præmature raske og syge barn. 6) De specielle problemer hos
børn med svær underernæring i u-lande.
Målbeskrivelser
I kurset præsenteres sammenhænge mellem
sygdom, vækst, ernæringsstatus og metabolisme. Ernæringsmæssige
konsekvenser af sygdom samt ernæringsterapiens muligheder for at
påvirke sygdomsudvikling samt helbredelse.
Efter gennemførsel af kurset vil de studerende være i stand til at:
Viden:
- beskrive basale sammenhænge mellem ernæring og vækst
- beskrive sammenhænge mellem vækst og sygdom
- beskrive hvordan sygdomme i de enkelte organer påvirker vækst og næringsstofomsætning
- have kendskab til sygdomme, der hyppigt rammer børn
- nævne væsentlige træk i patofysiologien bag disse sygdomme med fokus på særlige forhold hos børn
- referere principper for lægelige behandlingsmetoder
Færdigheder:
- forklare ernæringsrelevante ændringer i fysiologien hos børn under kronisk og akut sygdom
- analysere et barns sygehistorie med hensyn til de ernæringsrelevante aspekter
- kunne beregne ernæringsbehov hos raske og syge børn
- kunne foreslå ernæringsterapi til børn med både kroniske of akutte sygdomme
Kompetencer:
- anvende principperne til tværfagligt at kunne deltage i diskussion af det syge barns ernæringsbehov
- diskutere sygdommenes indflydelse på ernæringsbehov hos det syge barn
- tage ansvar for opstart og opfølgning af programmer til sekundær forebyggelse.
- i samarbejde med børnelæge kunne varetage ernæringsterapi hos børn dvs.
a. planlægge ernæringsterapi, med kost, med sondeernæring eller intravenøs ernæring
b. monitorere den ernæringsmæssige målopfyldelse for det enkelte syge barn
c. tilpasse ernæringsplaner i relation til udviklingen i sygdommen hos det syge barn
Efter gennemførsel af kurset vil de studerende være i stand til at:
Viden:
- beskrive basale sammenhænge mellem ernæring og vækst
- beskrive sammenhænge mellem vækst og sygdom
- beskrive hvordan sygdomme i de enkelte organer påvirker vækst og næringsstofomsætning
- have kendskab til sygdomme, der hyppigt rammer børn
- nævne væsentlige træk i patofysiologien bag disse sygdomme med fokus på særlige forhold hos børn
- referere principper for lægelige behandlingsmetoder
Færdigheder:
- forklare ernæringsrelevante ændringer i fysiologien hos børn under kronisk og akut sygdom
- analysere et barns sygehistorie med hensyn til de ernæringsrelevante aspekter
- kunne beregne ernæringsbehov hos raske og syge børn
- kunne foreslå ernæringsterapi til børn med både kroniske of akutte sygdomme
Kompetencer:
- anvende principperne til tværfagligt at kunne deltage i diskussion af det syge barns ernæringsbehov
- diskutere sygdommenes indflydelse på ernæringsbehov hos det syge barn
- tage ansvar for opstart og opfølgning af programmer til sekundær forebyggelse.
- i samarbejde med børnelæge kunne varetage ernæringsterapi hos børn dvs.
a. planlægge ernæringsterapi, med kost, med sondeernæring eller intravenøs ernæring
b. monitorere den ernæringsmæssige målopfyldelse for det enkelte syge barn
c. tilpasse ernæringsplaner i relation til udviklingen i sygdommen hos det syge barn
Undervisningsmateriale
Lærebøger oplyses ved studiestart på
Absalon
Faglige forudsætninger
Det anbefales at tage
kurserne LLEK10200 Sygdomslære, ernæringsfysiologi ved sygdom og
ernæringsterapi, LLEK10264 Nutrition Physiology og LLEK10291
Nutritional Study Design and Status Assessment forud for dette
kursus
Undervisningsform
Forelæsninger ved både
interne undervisere samt eksterne med ekspertise på særlige
områder. Gruppearbejde med både gennemgang af patient cases og
udvalgte temaer.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 3
- Forberedelse
- 79
- Forelæsninger
- 32
- Projektarbejde
- 72
- Teoretiske øvelser
- 20
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.---
- Krav til indstilling til eksamen
- Grupperapporter skal være afleverede og godkendte.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til
"Målbeskrivelse"
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LLEK10289U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Max 40. Heraf er en del pladser forbeholdt studerende på kandidatuddannelsen i klinisk ernæring, som skal have kurset obligatorisk.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Christian Mølgaard (2-6a7447756c7f7a35727c356b72)
- Kim F. Michaelsen (3-736e7548766d807b36737d366c73)
Gemt den
24-09-2013