LLEB10244U Fødevarevidenskabsteori

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Philosophy of Food Science

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Fødevarevidenskab
Kursusindhold
Den studerende bliver præsenteret for den historiske baggrund for udviklingen af levnedsmiddelfaget i sammenhæng med udviklingen af universiteter og højere læreanstalter. De ser, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og til grundlæggende videnskabsteoretiske problemer. Endelig får de studerende mulighed for at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng
Målbeskrivelser
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Identificere og beskrive centrale erkendelsesteoretiske begreber og problemstillinger med faglig relevans.
- Beskrive og definere centrale elementer i udvalgte etiske teorier.
- Redegøre for fagets udvikling og historie.
Færdigheder:
- Analysere vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger vha. centrale erkendelsesmæssige begreber.
- Analysere værdimæssige problemstillinger relateret til faget ud fra udvalgte etiske teorier.
- Anvende principper for skriftlig og mundtlig formidling af videnskabsteoretiske, såvel som etiske problemstillinger i projektarbejdet.
Kompetencer:
- Skal kunne indgå i et samarbejde med medstuderende om fastsættelse af mål, planlægning, gennemførsel og afrapportering af projektarbejde.
Andersen, H., C. Emmeche, M. Norup, P. Sandøe (2006): Videnskabsteori for de biologiske fag, Biofolia/​Samfundslitteratur, Frederiksberg

Kompendium
Kurset består af forelæsninger, øvelser samt projektarbejde i grupper. Forelæsninger gives dels af lærere fra levnedsmiddelfaget og tilgrænsende fagområder, dels af personer med særlig sagkundskab inden for videnskabsteori og etik fra Institut for Fødevare – og Ressourceøkonomi. Det er hensigten ved forelæsningerne at skabe samspil mellem virkelighedsnære, faglige problemstillinger og refleksioner rettet mod et alment perspektiv. I øvelserne følges op på de temaer og problemstillinger der rejses ved forelæsninger. Ved hjælp af cases, rollespil, diskussioner og supplerende litteratur får de studerende mulighed for selvstændigt at reflektere over de videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger, der relaterer sig til deres fagområde. Øvelserne vil ligeledes indeholde mindre oplæg om emner relateret til projektarbejde, f.eks. om problemformulering, opbygning af rapport og lignende. I projektarbejdet skal de studerende tage udgangspunkt i en konkret fødevarefaglig case og belyse den ud fra flere videnskabsteoretiske og etiske/​fødevarepolitiske perspektiver. Projektarbejdet foregår i grupper, og det afsluttes med en projektrapport. De studerende tilbydes vejledning løbende i projektarbejdet.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Forberedelse
  • 87
  • Forelæsninger
  • 28
  • Projektarbejde
  • 53
  • Teoretiske øvelser
  • 32
  • Vejledning
  • 5
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min.
Den studerende eksamineres i pensum på baggrund af spørgsmål formuleret med udgangspunkt i den indleverede projektrapport
Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i gruppebaseret projektarbejde samt projektrapport afleveret og godkendt
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt
Projektrapporten
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Reeksamen
Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
Kriterier i henhold til målbeskrivelsen