LBIB10172U Introduktion til bioteknologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Introduction to Biotechnology

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i biologi-bioteknologi
Kursusindhold

A)    introduktion til den bioteknologiske terminologi

B)    organismers biologiske diversitet og bioteknologiens rolle i relation til forskellige biologiske systemer.

C)    projektarbejdets form, organisering, og problemorientering, herunder problemanalyse, problemformulering og handlingsplan og om aspekter ved samarbejde i mindre grupper

D)    indblik i bioteknologiske firmaers forskning og produktudvikling og herved kendskab til innovation og entreprenørskab.

E)     skriftlig og mundtlig formidling af videnskabelig information

F)     litteratur- og kildehåndtering

En række forelæsninger belyser bioteknologiens rolle i relation til forskellige biologiske systemer. Herudover vil de studerende gennem forelæsninger få en grundlæggende introduktion til bioteknologiske terminologier og metoder.

De studerende gennemfører et problemorienteret projektarbejde i grupper ud fra en selvvalgt samfundsrelateret bioteknologisk problemstilling, som kan vælges på baggrund af fagmiljøernes idéoplæg. Rammer, krav og kriterier klargøres, det vil bl.a. sige oplæg om projektarbejdets form og organisering og om problemorientering. Der gives yderligere oplæg om problemanalyse, problemformulering og handlingsplan og om aspekter ved samarbejde i mindre grupper, bl.a. samarbejdsaftaler i gruppen og med vejledere. Vejledning af projektgrupperne vil finde sted løbende. Indholdet i vejledningen styres af den valgte problemstilling og af behovet for vejledning hvad angår faglige, metodemæssige og samarbejdsmæssige spørgsmål. På baggrund af de enkelte gruppers projektforslag hjælpes de i gang med søgningen af litteratur til projektet. de får også en generel introduktion til biblioteket samt til litteratur- og kildehåndtering generelt og formelt.
Hver arbejdsgruppe præsenterer resultatet af deres projekt, og opponerer på et andet projekt.
Målbeskrivelser

Kursets hovedmålsætning er at give en indføring i metode i problemorienteret projektarbejde med udgangspunkt i en selvvalgt bioteknologisk og samfundsrelevant problemstilling, som bearbejdes ud fra videnskabelige kriterier. Herudover er det målet at kurset giver et grundlæggende kendskab til hvorledes bioteknologien kan udnytte organismernes naturlige processer. til fremstilling af nyttige produkter.  Gennem projektorienteret undervisning giver kurset et grundlæggende kendskab til hvorledes bioteknologien kan udnytte organismernes naturlige processer til fremstilling af nyttige produkter.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden:

-          Forklare grundlæggende bioteknologiske processer i relation til regulering og styring på alle niveauer. 

-          Reflektere over de levende organismers diversitet.

-          Beskrive og forstå den erhvervs - og forskningsmæssige udnyttelse af organismer i bioteknologien

-          Kendskab til kriterier for kommunikation af videnskabelig information rapportudarbejdelse, hvad angår konsistens, klarhed, præcision, og sprog.
forstå og udvise overblik over de videnskabelige kriterier der er i forbindelse med kommunikation og

Færdigheder:

-          identificere, analysere, formulere, afgrænse og bearbejde en bioteknologisk problemstilling på et videnskabeligt niveau.

-          formidle skriftligt, således at normerne for videnskabelig formidling i rapportform opfyldes.

-          håndtere information der er relevant for et projekt og forholde sig kritisk til denne.

-          arbejde konkret problemorienteret og projektorganiseret i en gruppe, samt formidle resultatet både mundtligt og skriftligt ift. de krav der er til videnskabelig formidling i studierapportform indenfor fagområdet bioteknologi

Kompetencer:

-          planlægge, styre og evaluere arbejdsprocessen og bruge relevante arbejdsredskaber i projektets forskellige faser.

-          samarbejde effektivt i grupper og udvise forståelse for gruppedynamiske aspekter i et samarbejde.

opponere og give konstruktiv kritik til medstuderende
Dahl,A., Dich,T., Hansen,T. og Olsen, V. (2010): Styrk Projektarbejdet. Biofolia 2010.

Thieman William J. & Palladino, Michael A. (2012): Introduction to Biotechnology (3. ed.) Pearson 2013.
Undervisningen består af en række forelæsninger i pensum som suppleres med forelæsninger fra forskellige forskningsgrupper og fra forskellige virksomheder, samt evt. ekskursioner til bioteknologiske virksomheder. Sideløbende et 7-ugers projektforløb med læring i metode i problemorienteret projektarbejde ved at gennemføre et projekt som består i selvstændigt projektarbejde, afsluttende med en projektrapport og en mundtlig fremlæggelse af projektet, samt opponering på et andet projekt. Vejledning af projektgrupperne vil finde sted løbende. Indholdet i vejledningen styres af den valgte problemstilling og af behovet for vejledning hvad angår faglige, metodemæssige og samarbejdsmæssige spørgsmål. I sammenhæng med projektet får projektgrupperne en generel introduktion til biblioteket samt til litteratur- og kildehåndtering generelt og formelt. Hver arbejdsgruppe præsenterer resultatet af deres projekt, og opponerer på et andet projekt.
Hovedparten af undervisningsaktiviteten indenfor metode og projektarbejde består i selvstændigt projektarbejde styret af de studerende, understøttet af vejledning fra henholdsvis en metodevejleder og en faglig vejleder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 2
  • Forelæsninger
  • 25
  • Projektarbejde
  • 142
  • Vejledning
  • 37
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Vægtning: Mundtlig eksamination med udgangspunkt i projekt og pensum 100% Rapport, forsvar og eksamination 100%

Beskrivelse af eksamen: Individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i projekt og pensum fremlæggelse og forsvar af egen gruppes projektrapport og eksamination i pensum med relation til projektet.
Krav til indstilling til eksamen
Godkendt midtvejsseminar og godkendt formalia på projektrapporten
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Der afholdes 3 parallelle, mundtlige eksamener, som alle har interne bedømmere, dvs. 3 interne bedømmere.
Reeksamen
Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse