JJUA55046U Folkeretten og international politik
International Law and World Affairs
Formålet med kurset er at belyse betydningen af folkerettens normer for international politik, herunder samspillet mellem folkeret og international politik. Folkeretten søges belyst fra den synsvinkel, at folkeretten dels er en normskabende faktor for aktørerne i international politik, dels et produkt af den samme internationale politik. Det søges også belyst, hvordan nationale interesser og handlemuligheder kan være bestemmende for nationernes forskellige tilgang til folkeretlige normer. Faget giver ikke en samlet fremstilling af folkeretten, men udvælger en række emner til særlig behandling. De emner, der udvælges, ligger som udgangspunkt uden for pensum på jurastudiets grunduddannelse, hvorfor faget desuden er et kursus i "specialfolkeret" eller "udvidet folkeret".
På kursus gennemgås en række udvalgte emner, hvor folkeretten
regulerer eller griber ind i politiske konflikter. Der lægges vægt
på at inddrage temaer, hvor samspillet mellem folkeretten og
international politik fremgår særlig tydeligt. Som eksempel på
sådanne temaer kan nævnes:
* Krisen i Libyen og humanitær intervention
* USAs operationer i Pakistan og Yemen
* det folkeretlige grundlag for Irak-krigen
* den internationale debat om anerkendelsen af Kosovo og Palæstina
som stat
* FN Sikkerhedsrådets rolle og beføjelser
* hensigt og konsekvenser af internationale militæroperationer set
fra en politisk og folkeretlig vinkel
* samspillet mellem FN Sikkerhedsråd og den Internationale
Straffedomstol
* Arktis og folkeretten
Der lægges vægt på en løbende udvikling af diskussionstemaerne fra
år til år, hvorfor ændringer kan forekomme.
- Redegøre for de basale folkeretlige begreber,
herunder retsdannelse, fortolkning og FN’s opbygning og diskutere
deres betydning i forhold til folkeretlige og internationalt
politiske problemstillinger
- Forklare, analysere og diskutere udvalgte folkeretlige
emner i deres internationale, politiske kontekst. Emnerne bliver
gennemgået i undervisningen og pensum og kan skifte fra år til år
for at bevare aktualiteten.
P.t. omfatter emnerne bl.a. følgende:
• Krisen i Libyen og humanitær intervention
• USAs operationer i Pakistan
• Darfur-krisen i et folkeretligt lys
• det folkeretlige grundlag for Irak-krigen
• den internationale debat om anerkendelsen af Kosovo og Palæstina
som stat • FN Sikkerhedsrådets rolle og beføjelser
• hensigt og konsekvenser af internationale militæroperationer set
fra en politisk og folkeretlig vinkel
• samspillet mellem FN Sikkerhedsråd og den Internationale
Straffedomstol
• ICCs aggressionsforbrydelse
• Arktis og folkeretten
- Identificere de folkeretlige og politiske aspekter i
disse emner og redegøre, diskutere og træffe afgørelse mellem de
forskellige positioner på de ovenfor anførte områder
- Identificere, diskutere og evaluere styrker og svagheder
ved det folkeretlige system med særlig fokus på de ovenfor anførte
områder
- Analysere og perspektivere de relevante folkeretlige
regler i forhold til deres betydning og begrænsning i det
internationale politiske system.
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt
og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde
1) Indgående kendskab til juridisk
informationssøgning i forhold til nationale og internationale
retskilder og faglitteratur (ifm studenteroplæg + synopseskrivning)
2) Kendskab til retsvidenskab som akademisk
disciplin (ifm gennemgang og diskussion af forskellige folkeretlige
teorier omkring traktatsfortolkning, statsanerkendelse etc.)
3) Indgående kendskab til dansk rets og
retsvidenskabs placering i en større international sammenhæng (ifm
diskussioner omkring den danske implementering af folkeretlige
normer, fx ifm jurisdiktion eller ICC forbrydelser)
4) Specialiseret faglig viden inden for en eller
flere juridiske discipliner (faget er et kursus i specialefolkeret,
der går i dybden med en række af de problemstillinger, der bliver
introduceret på BA)
5) Indgående kendskab til juraens etiske og
moralske problemstillinger (ifm diskussioner omkring folkeretlige
reguleringsmuligheder, fx ift retten til humanitær intervention og
responsibility to protect)
6) Anvende den juridiske metode til at løse
komplekse, juridiske opgaver + Diskutere retlige og samfundsmæssige
problemstillinger i en national såvel som international sammenhæng
+ Træffe kvalificerede juridiske beslutninger og reflektere kritisk
over trufne afgørelser (ifm studenteroplæg der handler om at
"løse" konkrete cases og at diskutere dem med et hold,
der argumenterer den respektive case fra det modsætte perspektiv)
7) Rådgive om retlige problemstillinger under
hensyntagen til politiske, økonomiske og samfundsmæssige forhold
(ifm med undervisningsemner som handler om ikke afsluttede forløb
som fx spørgsmålet om hvorvidt Danmark skal ratificere ICCs
aggressionsforbrydelse -- her vil de studerende opfordres at
formulere rådgivning til Udenrigsministeren på basis af en
folkeretlig og retspolitisk vurdering)
8) Selvstændigt gennemføre retsvidenskabelige
analyser – ved systematisk, kritisk og selvstændigt at identificere
og analysere komplekse retsvidenskabelige problemstillinger – på
specialeniveau (det er undervisernes ambition, at de studerende ifm
synopseskrivningen bliver netop undervist at identificere og
analysere relevante problemstillinger)
9) Reflektere kritisk over juraens samfundsmæssige
rolle i en dansk og international sammenhæng (ifm spørgsmålet om
anerkendelsen af Palæstina eller den folkeretlige regulering af
angrebskrig hvor kritiske forfatter sætter spørgsmålstegn ved
folkerettens potentiale til at regulere området)
OBS! En stor del af pensum er på engelsk.
Folkeretspensum fra grunduddannelsen vil ikke blive gennemgået på faget, der sigter mod at være et reelt overbygningsfag på internationalt niveau. Der forventes desuden aktiv deltagelse fra de studerende i timerne.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 12
- Praktiske øvelser
- 12
- Projektarbejde
- 12
- Teoretiske øvelser
- 11
- Vejledning
- 1
- I alt
- 48
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvar, 20 minMundtlig eksamen på baggrund af synopsis, 20 minutter
- Krav til indstilling til eksamen
- Alle studerende skal bidrage til undervisningen med hjælp af korte oplæg om relevante domme, traktater, tekster etc. som underviserne udpeger. For at håndtere holdstørrelsen er det påtænkt, at de studerende bliver inddelt i små grupper á 2-3 studerende og gennemfører aktiviteten sammen. Ideen er, at inddrage de studerende, til at træne dem i fremlæggelsesmetoder (ved at give feedback efter oplægget) + i at identificere relevant materiale + problemer.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- 9. - 13. december 2013 (vejl. periode)
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUA55046U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstider
- Kursuskapacitet
- 32 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Martin Mennecke
Undervisere
Adjunkt, LL.M., Ph.D. Martin Mennecke og ekstern lektor, Folkeretskontor, Udenrigsministeriet David Kendal