HPÆK03461U PÆD, Modul 6: Institutioner og professioner.

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Institutions and Professions.

Uddannelse
Kandidat
Kursusindhold

Professioner og professionelle indtager en central plads i det moderne samfund. Kurset har til formål at udforske perspektiver og problemstillinger knyttet til ’professioner’ og ’institutioner’ som historiske, samfundsmæssige strukturer. Overordnet anlægges en optik, der betragter professioner og institutioner i henholdsvis et internt og et eksternt perspektiv. Herved bliver det muligt at undersøge professioners og institutioners konstituering og udvikling som processer, der skabes i komplekse samspil mellem sociale grupper og statslige politikker og magtrelationer, hvori kunder og klienter også indgår.  Intentionen er således at tilvejebringe et grundlag for at forstå professioners videns- og praksisformer i relation til arbejdets specifikke institutionelle betingelser samt historiske forandringer i (velfærds)staten. Kurset er rettet mod, at de studerende opnår relevante teoretiske indsigter og analytiske kompetencer til at forholde sig kritisk og diskuterende til professioners vilkår, vidensformer og funktionsmåder. Der vil på kurset blive behandlet problematikker såsom ’Hvordan påvirker statsudvikling opkomsten og udviklingen af professioner?’, ’hvilke vidensformer definerer en professionel?’, ’hvad betyder anvendelsen af forskellige professionsteoretiske perspektiver for professioner som genstandsfelt?’ mv. I løbet af kurset inddrages de studerendes eget arbejde med cases, hvor inddragelse af empirisk og/eller teoretisk materiale understøtter arbejdet med og refleksioner over temaer og problemstillinger fra kurset. Hver undervisningsgang indeholder endvidere fælles casearbejde, som skal føre til anvendelse af og forståelse for de gennemgåede professionsteoretiske tilgange og kvalificere de studerendes eget arbejde med synopsis.

Holdundervisning.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
FRi mundtlig prøve med materiale.
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse