HPÆK03451U PÆD, Modul 5: Socialisering, opdragelse og uddannelse.

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Socialisation and Education.

Uddannelse
Kandidat.
Kursusindhold

Den studerende skal i dette modul opnå kompetence i at identificere, analysere og diskutere væsentlige historiske og aktuelle forhold samt teorier vedrørende socialisering, opdragelse og uddannelse. Dette vedrører viden om samspillet mellem hierarkier, magt og dominansforhold og de formelle og uformelle strukturer, som socialisering, opdragelse og uddannelse er indlejret i.

Det faglige udgangspunkt for modulet er hvordan forskydninger i det pædagogiske arbejde præger en bevægelse i den danske stats transformation: fra den universelle velfærdsstats interventionsformer, med fokus på civiliseringen af alle i tiden efter 2. verdenskrig, til den neoliberale stats disciplinære og moraliserende interventioner overfor afgrænsede målgrupper som f.eks. ”socialt udsatte”, ”kriminelle” og ”de fremmede/de etniske”.

Med inspiration fra udvalgte pædagogisk sociologiske tilgange fokuseres der på, hvordan opdragelsesinstitutioner og ’de professionelle’ får til opgave at skabe solidaritet i et differentieret samfund via relationsarbejde mellem stat og familie/civilsamfund. Dernæst videreudvikles forståelsen af opdragelsesarbejdet ved at studere, hvordan interventionsstrategier etableres og legitimeres i samfundsmæssige prekære situationer med henvisning til skiftende universelle principper. Formålet vil være at afdække komplekse mekanismer og processer i statens arbejde med at identificere, civilisere og disciplinere udvalgte målgrupper for intervention og blotlægge forbindelserne til ændringer i det pædagogiske arbejde fra et fokus på demokrati, dialog og solidaritet til et øget fokus på individets valgfrihed og ansvarlighed.

Komparative og historiske tilgange og perspektiver indgår løbende i kurset i form af en analysestrategi og afnaturalisering af dominerende forskels- og lighedskonstruktioner.

Der lægges op til løbende ventilering af studerendes egne arbejder med empiri, tekst, problemfelter og andet. Desuden vil der blive formuleret en skriveøvelse på baggrund af en fremstilling og diskussion af modulets teoretiske og begrebsmæssige tilgange. Der vil, når det er muligt, deltage gæsteundervisere ifm. historiske og aktuelle studier.

Holdundervisning.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave.
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse