HPÆA00271U Modul 8: PÆD, Praktiseret pædagogisk forskning.

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Research Project in Education.

Uddannelse
Bachelor
Kursusindhold
Studiemodulets overordnede formål er at erhverve sig kompetence i at afgrænse, begrunde og diskutere måder, hvorpå pædagogiske fænomener kan undersøges (jf. 2005-studieordning, revideret 2007). De studerende skal gennemføre selvstændige empiriske studier og afgrænsninger af pædagogiske fænomener for at opnå teoretisk og metodisk viden og kunnen i relation til at producerer og analyserer data på en gennemarbejdet måde. Studiedelen retter sig derfor både mod at opøve kendskab til almene videnskabsteoretiske og metodiske forhold (metodologier) knyttet til en forskningsproces og mod at tilegne og øve sig i at anvende udvalgte tilgange til et konkret studie af pædagogiske fænomener. Almene forhold drejer sig fx om deltagelse og distance i forbindelse med vidensproduktion og erkendelse om pædagogik, forskellige tilgange til konkrete metoder vedr. interview, observation, fotografisk materiale, dokumenter og eventuelt andre datatyper, og om metodologiske begrundelser for at producere data på den ene eller anden måde.

Studiemodulets arbejdsformer vil bestå i fælles undervisning og diskussion. Der er mulighed for at aflægge modulet som ”aktiv undervisningsdeltagelse”. Via oplæg samt værksteder for "work in progress" inddrages de studerendes arbejde med at undersøge, designe, analysere, fortolke og forklare eget produceret data. De studerende bidrager med opponentvirksomhed i forhold til hinandens arbejde. De studerende vælger selv – efter aftale med underviser – det pædagogiske fænomen og de metodologiske tilgange, fænomenet studeres med. Det omfatter at de studerende selv står for at træffe aftale med den institution, sted eller andet relevante (fx informanter), som gør et studie af fænomenet muligt. Der er mulighed for at arbejde i mindre grupper om det konkrete studie - dog under hensyntagen til det empiriske studies karakter".
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • I alt
  • 84
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse