HPÆA00271U Modul 8: PÆD, Praktiseret pædagogisk forskning.
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Research Project in Education.
Uddannelse
Bachelor
Kursusindhold
Studiemodulets
overordnede formål er at erhverve sig kompetence i at afgrænse,
begrunde og diskutere måder, hvorpå pædagogiske fænomener kan
undersøges (jf. 2005-studieordning, revideret 2007). De studerende
skal gennemføre selvstændige empiriske studier og afgrænsninger af
pædagogiske fænomener for at opnå teoretisk og metodisk viden og
kunnen i relation til at producerer og analyserer data på en
gennemarbejdet måde. Studiedelen retter sig derfor både mod at
opøve kendskab til almene videnskabsteoretiske og metodiske forhold
(metodologier) knyttet til en forskningsproces og mod at tilegne og
øve sig i at anvende udvalgte tilgange til et konkret studie af
pædagogiske fænomener. Almene forhold drejer sig fx om deltagelse
og distance i forbindelse med vidensproduktion og erkendelse om
pædagogik, forskellige tilgange til konkrete metoder vedr.
interview, observation, fotografisk materiale, dokumenter og
eventuelt andre datatyper, og om metodologiske begrundelser for at
producere data på den ene eller anden måde.
Studiemodulets arbejdsformer vil bestå i fælles undervisning og diskussion. Der er mulighed for at aflægge modulet som ”aktiv undervisningsdeltagelse”. Via oplæg samt værksteder for "work in progress" inddrages de studerendes arbejde med at undersøge, designe, analysere, fortolke og forklare eget produceret data. De studerende bidrager med opponentvirksomhed i forhold til hinandens arbejde. De studerende vælger selv – efter aftale med underviser – det pædagogiske fænomen og de metodologiske tilgange, fænomenet studeres med. Det omfatter at de studerende selv står for at træffe aftale med den institution, sted eller andet relevante (fx informanter), som gør et studie af fænomenet muligt. Der er mulighed for at arbejde i mindre grupper om det konkrete studie - dog under hensyntagen til det empiriske studies karakter".
Studiemodulets arbejdsformer vil bestå i fælles undervisning og diskussion. Der er mulighed for at aflægge modulet som ”aktiv undervisningsdeltagelse”. Via oplæg samt værksteder for "work in progress" inddrages de studerendes arbejde med at undersøge, designe, analysere, fortolke og forklare eget produceret data. De studerende bidrager med opponentvirksomhed i forhold til hinandens arbejde. De studerende vælger selv – efter aftale med underviser – det pædagogiske fænomen og de metodologiske tilgange, fænomenet studeres med. Det omfatter at de studerende selv står for at træffe aftale med den institution, sted eller andet relevante (fx informanter), som gør et studie af fænomenet muligt. Der er mulighed for at arbejde i mindre grupper om det konkrete studie - dog under hensyntagen til det empiriske studies karakter".
Undervisningsform
Holdundervisning
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 84
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HPÆA00271U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- ;
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Pia Karstoft Andersen (8-6e64757677726977436b7870316e7831676e)
Undervisere
Jan T. Frederiksen
Gemt den
03-01-2014