HMVA04315U Musikvidenskab: Musikvidenskabeligt emne: Fra Space Invaders til Skyrim. Interaktiv musik og lyd i computerspil

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Musicology: Musicology subject

Uddannelse
Musikvidenskab
Kursusindhold

Lydsiden i computerspil adskiller sig markant fra lydsiden i fx film i kraft af computerspils særlige interaktive karakter. I biografen får vi ofte klanglige hints, når der er fare på færde, men vi er ude af stand til at ”række ind” i filmens verden og hjælpe de fiktive karakterer. I computerspil derimod kan musik og lyd have afgørende betydning for spillerens ageren i spillet. I filmens verden er musikkens forløb lineært. I computerspil skriver spilleren sin egen (musikalske) historie, som spillet skrider frem.  Dette sætter bl.a. spørgsmålstegn ved de analytiske værktøjer musikvidenskaben traditionelt har gjort brug af til at forstå lyd og musiks funktion i fiktive verdener.

Computerspils særegne karakter har desuden været med til at skabe særlige musikalske og æstetiske kendetegn. En del af disse har bredt sig til andre dele af det kulturelle landskab ligesom fx populærmusikken forlængst har gjort sit indtog i computerspil. Spørgsmålet er hvordan vi kan identificere disse æstetiske udtryk og forstå deres betydning?

Kurset er tænkt som en grundlæggende indførsel i computermusikkens historie fra arkademaskiner til nutidens avancerede interaktive musik. Dette historiske ”skelet” vil fungere som basis for at kunne gå yderligere i dybden med en række specifikke emner. Disse vil bl.a. omfatte 8-bit musikken, teknologiens betydning for computerspilsmusikkens udvikling, forskellige spilgenrers særlige musikalske kendetegn, musikkens funktion i computerspil m.m.

 

 

Målbeskrivelser

Kursets målsætning er at sætte de studerende i stand til selvstændigt at udarbejde en afgrænset musikvidenskabelig undersøgelse på KA-niveau. Det er muligt for BA-studerende at deltage i kurset i forbindelse med bachelorprojektet.

De studerende bør anskaffe sig bogen før kursusstart: COLLINS, KAREN (2008): Game Sound.An introduction to the history, theory, and practice of video game music and sound design. The MIT Press. Cambridge, Massachusetts/London, England. Vi beder Akademisk Boghandel KUA tage den hjem.

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 24
  • I alt
  • 24
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Andet
Afhængig af eksamensvalget