HMKA03242U Moderne Kultur: Kulturpolitisk emne B: Kulturpolitik og kunstinstitutionen

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cultural Policy Studies B: Cultural Politics and the Art Institution

Uddannelse
Moderne Kultur
Kursusindhold

De senere år har vi set en række genfortolkninger af kunst- og kulturinstitutionerne i et krydsfelt mellem kuratering, museologi og formidling. Initiativerne er udspil, der både udforsker og forhandler den måde, vi forstår offentligheder og den offentlige sfære på, herunder institutionernes fremtidige rolle i det kulturelle landskab og deres særlige position indenfor den kollektive historie og kulturarv. De peger ind i kulturpolitiske overvejelser over kunst- og kulturinstitutionernes forhold til samfundet (”community”) som helhed, som lokalitet og som forestilling, men også institutionen som sted (”site”) og de kunst- og kulturbegreber, den udfolder.

I et tæt samarbejde med Louisiana Learning tager kurset afsæt i udviklingen på det kulturpolitiske område netop nu gennem nedslag og møder med en række internationale kunst- og kulturinstitutioner (Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM), Tate Modern, Walker Art Center og Världskulturmuseerne). Vi skal stille skarpt på, hvordan kunst- og kulturinstitutionernes selvforståelse bearbejdes gennem samarbejder, der skyder på tværs af institutioner og sektorer. Det betyder, at vi går tæt på de temaer og spørgsmål, det rejser i en dansk kontekst, og samtidig trækker vi en række komparative linjer til, hvordan det kulturpolitiske felt folder sig ud i en global-lokal dialog.

Kurset kobler til en praksis-ledet forskning, hvor vi får mulighed for at arbejde med det kulturpolitiske emne i en vekselvirkning mellem teori og praksis. Vi afsøger, hvordan institutionerne redefinerer sig selv, og hvordan det rekonfigurerer både institutionerne og kunstens rolle i et kulturpolitisk perspektiv ved, at vi knyttes til en række aktiviteter i forlængelse af Louisiana Learning. På kurset sker det med henblik på at realisere en række aktiviteter, der forskyder fokus fra formidling om kunst til formidling gennem kunst med afsæt i gymnasieelevers møde med kunst- og kulturinstitutionerne.

Forløbet
Forløbet vil bestå af en indføring til feltet, en metodisk-teoretisk kobling, et arbejde med et konkret projekt og en opsamlende produktion af jeres kortlægninger i et kulturpolitisk perspektiv. Hertil påregnes, at de studerende afsætter tid til gruppestudier og samarbejde med de involverede parter om et konkret projekt.

Samarbejde med institutioner

Grupper på fire studerende arbejder med en konkret opgave i en kontekst.

Bemærkninger

Kurset dækker kulturpolitisk emne på kandidatuddannelsen i Moderne Kultur og Kulturformidling. Kurset forudsætter en øget aktiv deltagelse under henvisning til undervisningens praksisdimensioner, der finder sted som gruppearbejde og i tæt samarbejde med de involverede institutioner. Eksamen aflægges som en skriftlig opgave, der kobler deltagernes projekter og kortlægninger med udvalgte stofområder inden for det kulturpolitiske emneområde. Kurset har pga. samarbejdet med institutionerne et max. på 20 studerende. Kurset lukkes for tilmeldinger når max. antal er nået.

Oversigt over forløb

Forløbet består af en vekselvirkning mellem oplæg, undervisning og workshops på universitet, samarbejde med Louisiana og øvrige institutioner, samt selvstændigt udviklingsarbejde i grupper.

Forelæsning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 300
  • Forelæsninger
  • 33
  • Vejledning
  • 3
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Se studieordning.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Afhængig af eksamensform, se studieordning.